etusiulle artikkeli

JAA

Ilahduttaminen antaa paljon

AURINGON ALLA

Ilahduttaminen antaa paljon

”Ihminen tarvitsee ihmistä ollakseen ihminen”, runoili Tommy Tabermann paljon siteeratussa tekstissään. ”Toisen ilo on parasta ruokaa”, jatkuu runo. Ilahduttaminen ravitsee siis niin ilahduttajaa kuin ilahtujaa.

Yksikään ihminen ei elä umpiossa. Olemme vahvasti riippuvaisia toisistamme. Työyhteisössä tervehtiminen, kiitos ja hymy pitävät yllä positiivista ilmapiiriä. Ne kaikki tuottavat keskuuteemme päivittäin mikro­ilahtumisia – työntekijältä toiselle, esimieheltä alaiselle, työntekijältä asiakkaalle. Ja toisinpäin.

Pienestäkin ilonkärpäsestä saa tehdä härkäsen.

Ihmisellä on fyysisiä ja psykologisia perustarpeita. Psykologisiksi perustarpeiksi on määritelty muun muassa vapaaehtoisuus, kyvykkyys ja läheisyys. Ja tutkimuksista löytyy yhä enemmän todisteita sille, että hyväntekeminen tulisi myös lisätä listalle. Kun teemme hyvää, se myös tuntuu hyvältä.

Ilahduttaminen yksinkertaisimmillaan ei maksa mitään eikä vaadi paljoa aikaa. Asiakasta voi ilahduttaa monin tavoin, vaikka kuuntelemalla ja vaihtamalla muutaman ylimääräisen sanan arjen kiireen keskellä. Olemme saaneet kiittävää asiakaspalautetta hyvin erilaisista asiakaspalvelutilanteista, kiitokset niistä kaikille asianosaisille. 

Hiljattain eräällä SOLilaisella olivat tuntosarvet esillä myös liikennevaloissa matkalla kohteesta toiseen. Hän pysäytti ratin takana elämänsä kriisitilannetta itkevän naisen ja kysyi, tarvitseeko hän apua. Nainen ei sitä tarvinnut, mutta ilahtui huomioimisesta niin paljon, että lähetti kiitokset meille.

Työpaikalla kiitosta ja hyvää palautetta ei voi antaa liikaa. Pienestäkin ilonkärpäsestä saa tehdä härkäsen. Eikä haittaa ollenkaan, vaikka kiitokset annetaan yleisön edessä. Kehujen antaminen helpottuu, kun arjen kommunikointi on jo entuudestaan sujuvaa.

Annetaan toisillemme lämpimiä sanoja ja tekoja – ilahdumme itsekin!

Peppi Kaira

Peppi Kaira on SOLin palveluyritysten emoyhtiö SOLEMO Oy:n ja SOL Pesulapalvelut Oy:n toimitusjohtaja.

LUE LISÄÄ AIHEESTA

1 2 3

half-moon
Me teemme brändin

Me teemme brändin

Kun Liisa Joronen lunasti suvultaan Lindström Siivouspalvelut, ryhdyttiin uudelle yritykselle heti miettimään nimeä. Samaan aikaan aloitettiin laajat asiakaspalvelun ja positiivisen ajattelun koulutukset. Yrityksen nimen haluttiin tukevan yrityksen uutta identiteettiä ja uudenlaista tapaa tehdä töitä.

half-moon
Ympäristöohjelmamme on tuonut tuloksia

Ympäristöohjelmamme on tuonut tuloksia

Pariisin viime vuoden ilmastokonferenssissa kuultiin niin valtiopäämiesten kuin tutkijoiden olevan vakavasti huolestuneita ilmaston lämpenemisen aiheuttamista tuhoista nyt ja tulevaisuudessa. Pariisissa solmittiin uusi maailmanlaajuinen ilmastosopimus, joka antaa toivoa konkreettisista toimenpiteistä.

half-moon
Pidämme huolta

Pidämme huolta

Ystäviä ja kavereita on syytä aina silloin tällöin muistaa puhelinsoitolla. Kaikesta kiireestä huolimatta heitä on kiva myös tavatakin, käydä kahvilla tai kävelylenkillä, vaikka ei mitään erityistä asiaa aina olisikaan. Myös parisuhteesta on pidettävä huolta.

half-moon
VAU! nostaa arjen yläpuolelle

VAU! nostaa arjen yläpuolelle

Asiakaskohtaamisissa on oltava asiakasta varten läsnä ilolla, intohimolla ja suurella sydämellä. Positiivinen asenne ja iloinen mieli takaavat onnistuneen asiakaskokemuksen.

half-moon
Arvot kantavat meitä

Arvot kantavat meitä

SOL ei olisi noussut yksittäisestä siivousliikkeestä arvostetuksi monipalveluyritykseksi ilman käytännön arvojen antamaa tukevaa pohjaa. SOLin asiakastyytyväisyys ja henkilöstön tyytyväisyys ovat huippuluokkaa. Arvomme ovat aurinkoisen tyytyväinen asiakas, iloinen työntekeminen, luotettavuus, arkiluovuus ja yrittäjyys. Nämä arvot ovat olleet samat koko SOLin historian ajan.