etusiulle artikkeli

JAA

”En osannut edes haaveilla esimiehen tehtävistä”

- Käymme vapaa-ajalla työkavereiden kanssa pelaamassa yhdessä sulkapalloa, Janne Freiberg kertoo.

HYMYN VALOKEILASSA

”En osannut edes haaveilla esimiehen tehtävistä”

Palkittu puhtausalan ammattilainen Janne Freiberg huolehtii VR:n lähijunien siivouksesta ja työntekijöistään.

Janne Freiberg, 27, työskentelee Ilmalan varikolla VR:n lähiliikennejunien palveluvastaavien palveluesimiehenä. Hänen 35 henkilön tiiminsä tekee junien sisätilojen siivousta, suurpesuja ja talviaikaan poistetaan jäätä junien eteisistä. 

Positiivisuus on poikinut mitä erilaisimpia tehtäviä.

Janne muutti Virosta Suomeen 2011 ja on työskennellyt SOLin palveluksessa siitä lähtien. Ensin palveluvastaavana, muutaman kuukauden kuluttua ryhmänvetäjänä ja koulutuksen myötä palveluohjaajana. Kun hänen esimiehensä jäi äitiyslomalle, Jannesta tuli itsenäinen palveluohjaaja. Huhtikuusta 2016 alkaen hän on toiminut palveluesimiehenä.

– Minulla on hyvät ja osaavat työntekijät. Tiimi on monikulttuurinen, meillä on ihmisiä 13 eri maasta.

– On tärkeää huolehtia henkilökunnan tarpeista, jotka vaihtelevat esimerkiksi uskonnon tai kulttuuriin liittyvien tapojen mukaan. Pyrin myös järjestämään työvuorot sen mukaan, käyvätkö he koulua tai onko heillä pieniä lapsia. Ihmisten elämäntilanteet ovat kovin erilaisia. 

Erilaisten tarpeiden huomioiminen on vaikuttanut siihen, että Jannen tiimissä vaihtuvuus on hyvin vähäistä. 

Koulutus vie eteenpäin 

Työkaverit kiittävät Jannea rauhallisuudesta ja positiivisuudesta. Hänen kanssaan on kuulemma helppoa puhua asioista.

– Pitää olla ystävällinen ja osata puhua erilaisten ihmisten kanssa eri tavalla ja huomioida ihmisten ominaisuudet, mihin tehtäviin he sopivat parhaiten, hän muistuttaa.

– Tiiminvetäjäni ovat hyvin itsenäisiä ja apua tarvitaan vain harvoin. Janne on suorittanut monia SOLin koulutuksia. Ensin palveluvastaaville järjestetty koulutukset, sitten Kiinteistöpalvelun perustutkinnon, josta toimitilahuoltajaksi valmistuessaan hän sai stipendinkin. Parhaillaan hän suorittaa lähiesimiesammattitutkintoa.

– Kun tulin SOLiin palveluvastaavaksi viisi vuotta sitten, en edes osannut haaveilla esimiehen tehtävästä. Elämä lähti kuitenkin sujuvasti liikkeelle ja ympärilläni oli henkilöitä, jotka tukivat ja kannustivat minua opiskelemaan. Tavoite on jatkaa kouluttautumista ja päästä eteenpäin. Janne uskoo, että juuri positiivisuus ja iloisuus ovat vieneet häntä uralla eteenpäin.

– Parasta työssä on asiakas ja työkaverit. Asiakas on ollut tyytyväinen tekemiseen ja kutsuukin meitä SOLilaisia yhteistyökumppaneiksi. On tärkeää hoitaa kaikki tehtävät juuri niin kuin pitääkin. 

Positiivisuus on poikinut mitä erilaisimpia tehtäviä. Esimerkiksi lokakuussa iloinen Janne työskenteli ”smile hostina” Nordic Business Forumissa. 

Tampereella 2014 järjestetyissä kansainvälisissä puhtausalan ammattimessuilla Janne selvisi Puhtausalan ammattilainen -kilpailun finaaliin ja loppusijoitus oli hienosti hopea. 

Kilpailun valintakriteereissä sanotaan, että puhtausalan ammattilainen on huippuosaaja, joka osaa tuoda puhtausalaa esille positiivisessa mielessä. Kriteerit kuvaavat hyvin iloista SOLilaista.

Teksti Kari Martiala Kuva Antero Aaltonen

Hymyn valokeilassa

SOL Palveluratkaisut

LUE LISÄÄ AIHEESTA

1 2 3

half-moon
Tosissaan, mutta ei totisena

Tosissaan, mutta ei totisena

Palvelupäällikkö Stiina Kilpikoski rekrytoi osaajia SOL henkilöstöpalveluiden asiakkaille. – Asiakkaat tarvitsevat tekijöitä, etsimme heille helmet.

half-moon
Vesi on Joonaksen juttu

Vesi on Joonaksen juttu

Hengen pelastamisesta palkittu uimavalvoja Joonas Mikkonen on unelmatyössään. Vapaalla mies ui kilpaa.

half-moon
Pienikin muistaminen tekee  ison vaikutuksen

Pienikin muistaminen tekee ison vaikutuksen

Kapteeninkadun SOL Pesulassa Helsingissä paistaa aina aurinko. Tuula Rautavirta tunnetaan iloisena asiakaspalvelijana.

half-moon
Amevi toi Togon auringon mukanaan

Amevi toi Togon auringon mukanaan

Amevi Agboyi sopeutuu nopeasti uusiin tilanteisiin. – Myönteisellä asenteella pääsee pitkälle. Kielitaidolla avataan ovia.

half-moon
Tarja tietää, tuntee ja tekee

Tarja tietää, tuntee ja tekee

Aamu on poutainen, mittari näyttää seitsemää pakkasastetta. Lunta ei vielä ole, mutta maisema on kuurainen ja kaunis.
Tarja Rissanen on aloittanut varsin tyypillisen työpäivänsä. Edessä on ajomatka asiakkaan luo Hotelli Vuokattiin. Kainuun alueen palvelupäälliköllä tulee matkaa kaukaisimpiin kohteisiin suunnilleen 150 kilometriä suuntaansa, joskin valtaosa asiakkaista on Kajaanissa, missä SOLin toimistokin sijaitsee.