etusiulle artikkeli

JAA

Palkitut esimiehet huolehtivat Viking Linen laivoista Helsingissä

M/s Gabriella sai remontin yhteydessä uuden muun muassa kahdeksan uutta ravintolaa, uusia hyttejä ja muita tiloja. Kuvassa vasemmalta oikealle m/s Gabriellan Housekeeping Manager Marjut Killström ja SOLilaiset palvelujohtaja Aila Forsström, palveluesimies Tony Itkonen, palvelupäällikkö Sari Crnobreg ja palveluesimies Vladlen Melechko.

ILMIÖT

Palkitut esimiehet huolehtivat Viking Linen laivoista Helsingissä

Palveluesimiehet Tony Itkonen ja Vladlen Melechko saivat SOL laatupalkinnon Viking Linen laivasiivouksen esimiehenä. Viimeisin suuri asiakkaan kanssa yhteistyössä toteutettu kehityshanke toteutettiin m/s Gabriellan täysremontin yhteydessä.

Viking Linen laivasiivoustiimi huolehtii m/s Mariellan, m/s Gabriellan ja m/s Viking XPRS:n hyteistä ja yleisistä tiloista.

– Lisäksi teemme viikko- ja kausitöitä sekä projektiluonteisia erikoissiivouksia tarpeen mukaan, palveluesimies Tony Itkonen kertoo.

– Päätimme kollegani Vladlen Melechko kanssa lähteä kisaan mukaan, kun palvelujohtajamme Aila Forsström kannusti koko piiriä tekemään hakemukset. Esimiesalueemme on osallistunut aiemmin laatupalkintokilpailuun vuosina 2009, 2014, 2015 ja 2016.

Itkonen kertoo, että kilpaileminen antaa paljon.

– Kun kasaamme hakemuksen olemassa olevien toimintatapojen ja lukujen perusteella näemme hyvin pian miten kohdetta on hoidettu. Voitto on hieno juttu, jos se osuus kohdalle, mutta jo osallistumisesta on hyötyä.

Tänä vuonna tuli voitto ja Itkonen painottaa, että sen toi kotiin koko laivatiimi.

– Esimiehet ja varsinkin palveluvastaavat ilahtuivat kovasti, kun kerroimme voitosta ja palkinnosta. Onhan kyseessä tunnustus heidän tekemästään työstä kohteessa ja palkitseminen vaan lisää motivaatiota kehittää toimintaa edelleen.

 

Koskaan ei tule valmista

Viimeisin yhteistyössä asiakkaan kanssa toteutettu kehityshanke liittyi m/s Gabriellan uudistumiseen. Kolmen viikon telakkakäynnin aikana laiva sai muun muassa kokonaan uuden ravintolamaailman, jossa on kaikkiaan kahdeksan uutta ravintolaa. Lisäksi laivalla uudistettiin lähes sata hyttiä, ja rakennettiin uusia neljän hengen perhehyttejä sekä uudistettiin muita tiloja.

– Remontissa tuli paljon uudenlaisia pintoja ja kokonaan uusia tiloja. Päivitimme kaikki siivoustyöohjeistukset yhteistyössä asiakkaan ja Tukholmassa toimivan henkilökuntamme kanssa kokonaan uusiksi, Tony Itkonen kertoo.

Omaa toimintaa kehitetään myös koko ajan aktiivisesti.

– Sanotaan niin, että koskaan ei tule valmista. Muutamme toimintatapoja joustavasti, aina kun siihen tuntuu olevan tarvetta. Lisäksi tarkastelemme kollegani kanssa silloin tällöin kohteemme päivittäisrutiineja tarkemmin ja mietimme voisiko asioita hoitaa vieläkin tehokkaammin ja paremmin.

Esimiehen läsnäolo on tärkeää

Talous- ja henkilöstöhallinnon yo-merkonomi Tony Itkonen on ollut SOLilla töissä kaikkiaan 14 vuotta. Esimiehenä hän on nyt toiminut jo 11 vuotta ja osallistunut ahkerasti SOLin koulutuksiin.

– Parhaita eväitä esimiestyöhön on joka puolella tarjolla. SOLilla on uusille esimiehille ensin työpaja koulutusohjelma, jossa perehdytään erilaisiin asiakaskohteisiin ja keskustellaan paljon. Näitä oppeja on helppo soveltaa käytäntöön. Perusopintojen jälkeen alkavat sitten syventävät moduulikoulutukset.

– Tapaamme myös kerran kuussa piiripalavereissa, joissa niissäkin jaetaan kokemuksia ja parhaita käytäntöjä.

Itkosen mielestä läsnäololla on tärkeä rooli esimiestyössä.

– Kaikilla kohteilla on tietenkin omat erityispiirteensä. Uskoisin kuitenkin, että läsnäolo on yksi tärkeimmistä asioista sekä asiakastyytyväisyyden että palvelun laadun kannalta. Esimiehen on oltava henkilökohtaisesti sekä asiakkaan edustajan että palveluvastaavien tavoitettavissa. 

Teksti: Vaula Aunola

SOL Laatupalkintokilpailu on oiva väline toiminnan kehittämiseen

SOL Siivouspalvelut

Viking Line

m/s Gabriellan telakkakäynti

LUE LISÄÄ AIHEESTA

1

half-moon
Ekoteot vaativat paneutumista

Ekoteot vaativat paneutumista

SOL on tehnyt hyviä ja velvoittavia sitoumuksia nykyisiä ja tulevia sukupolvia ajatellen. - Otamme ympäristö- ja vastuullisuusasiat tosissamme joka päivä, SOLin ympäristövastaava Paula Haanpää toteaa.

half-moon
Henkilöstöpalvelujen upea kasvuloikka

Henkilöstöpalvelujen upea kasvuloikka

SOL Henkilöstöpalveluista tuli viime vuonna yksi alan suurimmista valtakunnallisesti toimivista yrityksistä. – Liikevaihtomme kasvoi yli 60 prosenttia. Upeaa on myös se, että liki 100 prosenttia uusista ja vanhoista asiakkaistamme pitää palveluamme hyvänä tai erinomaisena, toimitusjohtaja Niilo Kemppe toteaa.

half-moon
Kisakonkarin tiimi siivoaa elintarvikealan kohteita

Kisakonkarin tiimi siivoaa elintarvikealan kohteita

Siivouksen parissa työskentelevä palveluesimies Pirjo Kleemola Oulusta voitti Laatupalkinnon nyt seitsemättä kertaa. Hän hoitaa sekä pitkiä asiakassuhteita että yksittäisiä keikkoja.

half-moon
Kilpailuvietti motivoi kehittämään toimintaa

Kilpailuvietti motivoi kehittämään toimintaa

Siivouksen palveluesimies Tina Andersson sai Laatupalkinnon toista kertaa. Helsingissä työskentelevän Anderssonin suurimmat asiakkaat ovat Pasilan asema, Esperi Care hoivakodit ja Malmin poliisi. 

half-moon
SOL Laatupalkintokilpailu on oiva väline toiminnan kehittämiseen

SOL Laatupalkintokilpailu on oiva väline toiminnan kehittämiseen

Tämänvuotiset SOL Laatupalkintokilpailun voittajat ovat ratkenneet. Palveluesimiesten sarjassa voiton veivät Tina Andersson, Pirjo Kleemola sekä Tony Itkonen ja Vladlen Melechko.