etusiulle artikkeli

JAA

SOL hoitaa Inkoon vesihuollon

Inkoon 30-vuotiaalla vesitornilla on käyttöikää vielä runsaasti. SOLin palveluesimies Olli Rautsi (vas.), Inkoon tekninen johtaja Alexandra Forsén, palveluohjaaja Mikael Westerholm ja palveluvastaava Leif Helander (oik.) tarkastavat paikat ennen vuosittaista vesitornin pesua.

KIINTEISTÖPALVELUT, AURINKOVOIMALA

SOL hoitaa Inkoon vesihuollon

SOL vastaa koko kunnan vesihuollosta, aina vedenottamolta jätevesien puhdistamiseen. Kun ensimmäinen vuosi sopimuksesta on takana, kokemukset ovat molemmin puolin myönteisiä. Käyttöön on otettu sähköiset huoltokirjajärjestelmät ja vesijohtoverkon etävalvontaa kehitetään yhdessä asiakkaan kanssa.

Läntisellä Uudellamaalla sijaitsevan Inkoon kunnan ja SOLin yhteistyö alkoi jo viime vuosikymmenen vaihteessa kunnan ulkoalueiden hoidosta. Viime vuonna SOLille siirtyi kilpailutuksen jälkeen kunnan koko vesihuolto, josta oli aiemmin huolehtinut kunnallinen liikelaitos.

SOL_Inkoovesihuolto01c

Leif Helander tarkistaa säännöllisesti veden pH-arvon Inkoon vedenottamolla.

Kunnalla ei ole nyt yhtään omaa työntekijää vesihuollon tehtävissä ja kokonaisvastuu inkoolaisten vesihuollosta siirtyi SOLille kommelluksitta.

– Haltuunottovaihe sujui yllättävän hyvin. Todella vähän oli sähläystä siitä, kuka tekee ja mitä tekee, kunnaninsinööri Ilkka Rissanen kiittelee.

Nykyiseen sopimukseen sisältyy myös kunnan kaikkien kiinteistöjen tekninen huolto- ja korjaustoiminta. Inkoolla on hyvin erilaisia kiinteistöjä, kunnanviraston ja terveyskeskuksen lisäksi varsinkin kouluja ja päiväkoteja.

Vesihuollon päivystysilmoitukset kulkevat 24/7 palvelukeskuksen Aurinkovoimalan kautta.

Sitoutumista arvostetaan

Uusi hankintalaki kannustaa kuntia kilpailuttamaan osakokonaisuuksia, jotta pienilläkin yrityksillä on mahdollisuus osallistua kilpailutuksiin. Ilkka Rissasen mielestä on kuitenkin parempi, että yhdellä toimijalla on vastuu kokonaisuudesta.

– Inkoo on suhteellisen pieni kunta. Sitoutumisen ja osaamisen kannalta on parempi, että tekijät kokevat, että ”tämä on meidän kunta, me hoidetaan tätä”.

Kokonaisratkaisun ja viisivuotisen sopimuksen ansiosta kunta hyötyy myös henkilöstön pysyvyydestä.

– Tekijöiden on tunnettava paikat, koska kyse on operatiivisesta toiminnasta pelkän huollon sijaan. Siihen kuuluvat huolehtiminen asukkaista ja ympäristöstä, Rissanen sanoo.

SOL_Inkoovesihuolto03

– PTS-suunnitelmia on tehty yhdessä kunnan kanssa, meiltä tulevat havainnot verkoston kunnosta niiden pohjaksi. Yhdenmukaiset käytännöt raportointijärjestelmissä ovat todella tärkeitä, Olli Rautsi sanoo.

Paikallistuntemuksen takaa vesihuollon ympärivuorokautinen päivystysvastuu, jossa vasteaika on 30 minuuttia. SOLin palveluesimies Olli Rautsi kertoo kaikkien vesihuoltoa tekevien SOLilaisen olevan mukana päivystyskierrossa ja asuvan alle puolen tunnin säteellä vedenottamolta.

– Hälytystehtäviä on viikoittain. Hälytys tulee ensin SOLin 24/7 palvelevaan Aurinkovoimalaan ja sieltä meille. Useimmiten kyse on ihmisen aiheuttamasta tilanteesta, mutta automaattiset hälytyslaitteet kertovat myös pumppujen pysähdyksistä ja veden pinnan ylärajojen ylityksistä.

– Päivystystehtävien määrää seuraamalla voidaan arvioida, kuinka hyvin olemme tehneet työmme, Rautsi sanoo.

SOL_Inkoovesihuolto04

Inkoon tekninen johtaja Alexandra Forsén sanoo SOLin palvelusopimuksen helpottavan kunnan talousarvion laadintaa ainakin vesihuollon osalta.

Järjestely helpottaa budjetointia

Haastatteluhetkellä vasta viisi viikkoa Inkoon teknisen johtajan virassa ollut Alexandra Forsén hyppäsi liikkuvaan junaan kunnan talousarvion laadinnassa, joka varsinkin syksyisin työllistää johtavia viranhaltijoita.

– En ole taloustieteilijä. Paljon on vielä oppimista, hän huokaa.

Inkoon ja SOLin palvelusopimuksen ansiosta vesihuollon budjetointi on kuitenkin helppoa.

– Talousarvio on helppo tehdä, kun kuukausierä on ennalta tiedossa. Korjaukset tietenkin budjetoidaan erikseen, Forsén sanoo. Forsén toteaa yhteistyön SOLin kanssa toimivan hyvin.

– Se on iso työtaakka meiltä pois. Kuukausipalavereissa ja huoltokirjojen välityksellä tilannetta on helppo seurata.

Hänen mukaansa kuntalaisilta ei juuri tule palauteta kunnallistekniikan toimivuudesta eikä kiinteistöjen kunnosta. Senkin voi tulkita osoitukseksi hyvin tehdystä työstä, mutta kuntalaiset harvoin kiinnittävät huomiota perusinfraan.

– Herkemmin kuntalaiset reagoivat puistojen, teiden ja yleisten alueiden kuntoon, Forsén sanoo.

Vesiverkoston ja kiinteistöjen kunnon osalta palaute tulee yleensä kunnan henkilöstön kautta, esimerkiksi kouluja koskien opettajilta.

SOL_Inkoovesihuolto05

Leif Helander mittaa pohjaveden syvyyden Inkoon vedenottamon vieressä elektronisella syvyysmittarilla.

Toimintoja kehitetään yhdessä

Vesihuollossa korjaussuunnitelmat ulottuvat jopa 25 vuoden päähän. Inkoossa on sama tilanne kuin useimmissa kunnissa; edessä on isoja investointeja vesi- ja viemäriverkoston peruskorjaukseen.

Pitkän tähtäyksen suunnitelmia eli PTS-hankkeita auttavat sähköiset huoltokirjajärjestelmät. SOL on tuomassa niiden käytön Inkooseenkin.

– PTS-suunnitelmia on tehty yhdessä kunnan kanssa, meiltä tulevat havainnot verkoston kunnosta niiden pohjaksi. Yhdenmukaiset käytännöt raportointijärjestelmissä ovat todella tärkeitä, Olli Rautsi sanoo.

SOLilla ja Inkoon kunnalla on yhteinen kehitysprojekti myös verkoston etävalvonnan lisäämisessä. Tiheimmän asutuksen alueella pumppaamot ovat jo etävalvonnan piirissä, mutta se on vasta pieni osa noin 30:sta pumppuasemasta.

Noin puolet inkoolaisista asuu vesijohtoverkoston alueella, varsinkin keskustaajamassa ja Degerbyssä. Kunnassa on paljon myös loma-asutusta etenkin saaristossa, jonne verkosto ei ulotu.

– Ensin rakennusautomaatiojärjestelmän piiriin pyritään saamaan runkolinjat, Rautsi lisää.

Teksti: Juha Peltonen kuvat: Timo Porthan

SOL Kiinteistöpalvelut

Inkoon kunta

LUE LISÄÄ AIHEESTA

1 2 3 4 5 6 7

half-moon
Aina tarvitaan se viimeinen silaus

Aina tarvitaan se viimeinen silaus

Palvelupäällikkö Anne Määttä on pyörittänyt Rukakeskuksen siivoustoimintaa sopimuksen alusta alkaen. Määttä on kuusamolainen, ja niin ovat monet muutkin SOLin palkkalistoilla Rukalla ja Kuusamossa olevat.

half-moon
Apua saa vaikka takan sytyttämiseen

Apua saa vaikka takan sytyttämiseen

SOL on huolehtinut Rukakeskuksen kohteiden siivouksesta niiden avaamisesta alkaen. Syksyllä sopimus laajeni kattamaan myös kiinteistöpalvelut. Sopimus kattaa 24/7 päivystyksen ja kaikki muut kiinteistöpalvelun työt paitsi konelumityöt.

half-moon
Juhlahumua Tuurissa

Juhlahumua Tuurissa

SOL 25 – Vesa Keskinen 50. Kesäistä, rentoa yhdessäoloa Kyläkaupalla, jonne Keskinen kerää nyt maailman suurinta sarjakuvakokoelmaa – miljoonaa Aku Ankkaa.

half-moon
Tunnelissa on aina kamera kaverina

Tunnelissa on aina kamera kaverina

Helsingin keskustan alla mutkittelee kolmen kilometrin mittainen huoltotunneli, jonka kiinteistönhuollon ja turvallisuuden perustana on kattava kameravalvonta. – Tunnelissa kukaan ei ole koskaan yksin, SOLin Aurinkovoimalan palveluesimies Pasi Perkiömäki sanoo.  

half-moon
Ekoteot vaativat paneutumista

Ekoteot vaativat paneutumista

SOL on tehnyt hyviä ja velvoittavia sitoumuksia nykyisiä ja tulevia sukupolvia ajatellen. - Otamme ympäristö- ja vastuullisuusasiat tosissamme joka päivä, SOLin ympäristövastaava Paula Haanpää toteaa.

half-moon
Vierumäellä tarvitaan moniosaamista

Vierumäellä tarvitaan moniosaamista

SOL huolehtii Vierumäen erilaisten kiinteistöjen, liikuntapaikkojen ja 300 hehtaarin kiinteistöhuollosta, energianhallinnasta, ulkoalueista, siivouksesta, puutarhahoidosta ja lisäksi muun muassa alueen postinjaosta ja yritysten mökkien emännöinnistä.