etusiulle artikkeli

JAA

hartikainen ja lammasniemi sol

- Opinnot suoritettiin joustavasti työn ohella ja voin reilusti sanoa olevani ylpeä meidän osaamisesta, kiiteistöpalvelun esimies Petri Hartikainen (oik.) toteaa. Vierellään putkiasentajan tutkinnon suorittanut Joonas Lammasniemi.

KIINTEISTÖPALVELUT

Taitajat Tampereella

Kiinteistöhuollon ammattilaiset kartuttivat osaamistaan. – Moni suoritti jo toisen ammattitutkinnon ja meillä on nyt putki- ja sähkömiehiä omasta takaa. Systeemi on sujuva ja kustannustehokas sekä asiakkaalle että meille, SOLilainen Petri Hartikainen hymyilee.

Uuden palvelukonseptin kehitys aloitettiin noin kuusi vuotta sitten. Talotekniikan erikoisammattitutkinnon ja isännöitsijätutkinnon suorittanut SOLin kiinteistöpalvelun esimies Petri Hartikainen oli ollut silloin talossa pari vuotta. 

Asiakkaille ja meille syntyy säästöä monin tavoin.

– Suoraan sanoen tuntui tavallaan järjettömältä, että maksoimme kaikista pienistäkin korjaustöistä, kuten vesihanan vaihdoista ulkopuoliselle tekijälle, ja työn lisäksi alihankkijalle korvattiin myös matkakulut. Lisäksi asiakas joutui maksamaan ylimääräistä siitä, että joku huoltomiehistämme kävi ensin arvioimassa tilanteen ja sitten vielä avaamassa oven putkimiehelle.

isotsdf

Erityisosaamista vaativiin tilauksiin voidaan reagoida selvästi nopeammin kuin ennen. SOLilaiset erikoisalojen ammattilaiset tekevät normaaleja huoltomiehen töitä silloin, kun heillä ei ole oman erikoisalansa töitä.

Oma väki opiskelemaan

Uudistus alkoi panostamalla henkilökunnan lisäkoulutukseen. Useimmilla SOLilaisilla oli jo ennestään takataskussaan jokin kiinteistöhuoltoon liittyvä tutkinto ja nyt he lähtivät opiskelemaan erikoisosaamista vaativien alueiden ammattitutkintoja. 

– Nyt meillä on muun muassa omat putki- ja sähkömiehet. Oppisopimusopinnot räätälöitiin yhteistyössä Valkeakosken ammattiopiston kanssa henkilökohtaisesti kunkin työntekijän aiempia opintoja ja työkokemusta hyödyntäen. Tutkinnon saattoi suorittaa työn ohella. 

Opintourakka sujui kaikilta hyvin ja uusia ammattilaisia valmistui.

– Tänä päivänä voinkin reilusti sanoa olevani ylpeä siitä, että meiltä löytyy osaamista moneen. 

Hartikainen painottaa, että uuden palveluratkaisun tukipilari on ehdottomasti omat osaavat työntekijät. 

– Toki vieläkin on joitakin tehtäviä, joissa käytämme alihankkijoita, mutta niiden osuus väheni olennaisesti.

Monenlaista säästöä

Kiinteistöalan konkari kehuu uuden systeemin olevan hyvin kustannustehokas. 

– Asiakkaille ja meille syntyy säästöä monin tavoin. Asiakkaamme myös pitävät siitä, että saavat vain yhden laskun hyväksyttäväksi ja riittää, että he pitävät yhteyttä omaan yhteyshenkilöönsä eikä heidän tarvitse soitella eri alojen alihankkijoille.

Tyytyväisyys näkyy Tampereella tilauskannassa.

– Viimeiset vuodet ovat menneet hyvin. Olemme voittaneet asiakkaiden luottamuksen ja saaneet uusia kumppaneita. Eikä meiltä esimerkiksi viime vuonna poistunut yhtään asiakasta, vaikka alalla palvelut kilpailutetaankin yleensä säännöllisin väliajoin.

Palveluvalikoimaan kuuluvat nyt yhtä lailla erilaiset korjaukset ja remontit kuin vihertyötkin.

– Pyrimme siihen, että asiakas voi jättää kaikki kiinteistöhoitoon liittyvät asiat meidän huoleksemme. Jos emme itse hallitse jotain tehtävää, niin etsimme sopivan tekijän. Mottomme on, että teemme aivan mitä vaan, hän nauraa.

_90R0625

Marko Helin haravan varressa, kesätyön-tekijä Mikael Lammasniemi ruohon­leikkurilla ja Theodorus Dekker taustalla.

Toimitusajat lyhentyivät

Uusi toimintamalli antaa myös tilaisuuden nopeaan reagointiin.

– Esimerkiksi, kun asiakas tilaa meiltä puunkaadon, voin heti sopia hänen kanssaan, milloin se tehdään, koska teemme työn itse. Aiemmin olisin joutunut pyytämään tarjouksen viherrakentamisfirmasta, ja jonkun sieltä olisi pitänyt piipahtaa paikan päällä arvioimassa tilanne ennen kuin asiasta olisi voitu edes sopia. Lisäksi työn onnistumista olisi pitänyt vielä valvoa. Monta aikaa vievää vaihetta jäi siis pois, Hartikainen toteaa tyytyväisenä.

Pystymme nyt myös reagoimaan nopeammin.

SOLilaiset erikoisalojen ammattilaiset tekevät normaaleja huoltomiehen töitä silloin, kun heillä ei ole oman alansa töitä.

– Olemme organisoineet asiat niin, että he tekevät hieman keveämpiä vuoroa kuin muut, jotta pääsevät helposti tarvittaessa irrottautumaan omiin tehtäviinsä.

Kiinteistöhuollon parhaana käyntikorttina Petri pitää siistiä pihaa.

– Päivittäisistä hommistamme pihatyöt ovat varmaan se näkyvin, ja asiakkaat arvostavat ulkoalueiden hyvää hoitoa. Heille ja samoin meille parasta mainosta on se, että piha on paremmassa kunnossa kuin naapurikiinteistön, hän nauraa. 

SOL Kiinteistöpalvelut

Teksti: Vaula Aunola ja kuvat: Mika Mäki

JoonasLammasniemi

Joonas Lammasniemellä oli jo suoritettuna kiinteistönhoitajan erikoisammattitutkinto ja vartijakurssi, kun hän lähti opiskelemaan putkiasentajaksi.

Opiskelu innostaa joonasta  

SOLilainen Joonas Lammasniemi suoritti putkiasentajan tutkinnon oppi­sopimuksella töiden ohella opiskellen.

– Ei se ollut raskasta vaan pikemminkin mukava lisäjuttu työpäiviin. Ainahan se on mielenkiintoista päästä tekemään uusia asioita ja kehittämään omaa ammattitaitoa.

Koululla käytiin yleensä perjantaisin ja vaikka kiinteistöhuoltoalalla yllätykset ovat arkea, aikaa opinnoille järjestyi.

– Vain muutamana päivänä työt menivät opintojen edelle, kun lumipyry yllätti meidät.

Lammasniemi kiertää kymmenissä kohteissa päivittäin ja toimii myös työnohjaajana.

– SOLilla aloitin 15-vuotiaana kesätöissä. Välillä sitten piipahdin muualla ja nyt tulee täyteen kymmenen vuotta talon kirjoilla.

Kokeneella opiskelijalla oli jo aiemmin suoritettuna kiinteistönhoitajan erikoisammattitutkinto ja vartijakurssi.

– Kaikista noista opinnoista on ollut hyötyä ja esimerkiksi tällä hetkellä työni pääpaino on kiinteistöhuollossa, mutta tarvittaessa voin tehdä myös vartijan sijaisuuksia. 

Moniosaamisen hyödyt ovat Lammasniemen mukaan ehdottomat.

– Tulevaisuudessa voisin opiskella vielä sähköasentajaksi. Silloin olisi oikeastaan ihan sama minkälaista osaamista kohteessa tarvittaisiin, niin sitä pystyisi hoitamaan kaiken itse, hän nauraa.

LUE LISÄÄ AIHEESTA

1 2 3 4 5 6 7

half-moon
Lauri Leppä SOL

Kiinteistöpalvelut kirii kolmen suurimman joukkoon

 – Meillä on siihen täydet edellytykset. Palveluverkostomme on jo valmiiksi koko maan kattava, kehitämme teknologiaa ja koulutamme kuin suuri oppilaitos, SOLin asiakkuus- ja kehitysjohtaja Lauri Leppä toteaa, ja lisää hymy huulillaan, ettei aurinkoisesta palveluasenteestakaan ole teknisellä alalla haittaa.

half-moon
Aina tarvitaan se viimeinen silaus

Aina tarvitaan se viimeinen silaus

Palvelupäällikkö Anne Määttä on pyörittänyt Rukakeskuksen siivoustoimintaa sopimuksen alusta alkaen. Määttä on kuusamolainen, ja niin ovat monet muutkin SOLin palkkalistoilla Rukalla ja Kuusamossa olevat.

half-moon
Apua saa vaikka takan sytyttämiseen

Apua saa vaikka takan sytyttämiseen

SOL on huolehtinut Rukakeskuksen kohteiden siivouksesta niiden avaamisesta alkaen. Syksyllä sopimus laajeni kattamaan myös kiinteistöpalvelut. Sopimus kattaa 24/7 päivystyksen ja kaikki muut kiinteistöpalvelun työt paitsi konelumityöt.

half-moon
Juhlahumua Tuurissa

Juhlahumua Tuurissa

SOL 25 – Vesa Keskinen 50. Kesäistä, rentoa yhdessäoloa Kyläkaupalla, jonne Keskinen kerää nyt maailman suurinta sarjakuvakokoelmaa – miljoonaa Aku Ankkaa.

half-moon
Tunnelissa on aina kamera kaverina

Tunnelissa on aina kamera kaverina

Helsingin keskustan alla mutkittelee kolmen kilometrin mittainen huoltotunneli, jonka kiinteistönhuollon ja turvallisuuden perustana on kattava kameravalvonta. – Tunnelissa kukaan ei ole koskaan yksin, SOLin Aurinkovoimalan palveluesimies Pasi Perkiömäki sanoo.