etusiulle artikkeli

JAA

Asiakas säästää

– Suunnittelemme huolellisesti työpäivän aikana käytettävät aikataulut, reitit, työvälineiden sijainnin, kehityspäällikkö Harri Emaus kertoo.

KOULUTUS

Asiakas säästää

Lean-filosofiaan perustuvaa Kerralla oikein -mallia käytetään hyvin erilaisissa kohteissa. Syksyllä otettiin käyttöön PDCA-menetelmä, jota sovelletaan uudessa 90012015 ISO-standardissa.

SOLin kehityspäällikkö Harri Emaus kertoo, että kokemuksia prosessien kehittämisestä on kertynyt muun muassa siivouksen, kiinteistönhoidon ja vartioinnin osalta.

Hukan oireet

✔ Työn liian tarkka tekeminen
✔ Tarpeeton liikkuminen
✔ Suunnitelmattomuus ja tarpeeton käsittely
✔ Kuljettaminen
✔ Virheet ja viat
✔ Osaamisen alihyödyntäminen
✔ Odotus
✔ Varastointi ja epäjärjestys

– Esimerkiksi viime vuonna teimme satoja Lean-kävelyjä, joiden avulla saavutimme suuriakin säästöjä asiakkaillemme, hän kertoo tyytyväisenä.

– Toteutamme nämä hankkeet yhteistyössä asiakkaidemme kanssa ja olemme myös konsultoineet asiakkaitamme heidän omien prosessien kehittämisessä.

Konkreettiset tavoitteet

Prosessien kehittämisen tavoitteet ovat hyvin konkreettisia.

– Kun esimerkiksi suunnittelemme huolellisesti työpäivän aikana käytettävät aikataulut, reitit, työvälineiden sijainnin ja tarvittavat kuljetuksen apuvälineet niin pääsemme eroon turhista askeleista ja odottelusta. Kohteiden työntekijät osallistuvat tähän kehitystyöhön, mikä on tärkeää, koska juuri he ovat työnsä parhaita asiantuntijoita.

Kaavio_B

– Samalla työntekijöidemme työhyvinvointi paranee, kun turhat askeleet ja työtehtävät jäävät pois ja he voivat käyttää työaikansa olennaisiin asioihin.

Emaus korostaa, että tärkeää on myös toiminnan jatkuva kehittäminen eikä mikään organisaatio tule koskaan valmiiksi.

– Asiakkaidemme tarpeet saattavat myös muuttua nopeassakin aikataulussa.

Esimiehet perehtyvät PDCA-menetelmään

Harri Emaus kertoo, että esimiesten koulutuksessa on perehdytty tänä syksynä PDCA-menetelmään, jota sovelletaan myös uudessa ISO 90012015 standardissa.

– Tämä laadunhallintajärjestelmiä käsittelevä standardi julkaistiin viime syyskuussa. Lisäksi olemme tänä syksynä paneutuneet koulutuksissa erityisesti systemaattiseen ongelmanratkaisuun A3-lomakkeen avulla. Loppu- ja ensivuodesta panostamme jatkuvan parantamisen valkotauluihin. A3 ja jatkuvan parantamisen valkotaulut kuuluvat olennaisesti yhteen. Jatkuvan parantamisen valkotaululla yksi parannus, idea tarkoittaa yhtä A3-lomaketta per parannus.

– Puututaan peliin ja ratkotaan niin ongelmia että päästään juurisyiden ääreen. Jokainen voi miettiä kolmea asiaa mikä parantaisi omaa tekemistä!

Pysy ajan tasalla LEAN-asioissa, seuraa twitterissä: @Harri_Emaus

LEAN PELITTÄÄ.

Koulutuksia varten on toteutettu Kahoot-kännykkäpeli. Tässä kymmenen kysymyksen pelissä pureudutaan hukan kahdeksan oireen keskeisiin kysymyksiin. LEAN Kerralla oikein -peli on hauska tapa oppia uutta ja kerrata vanhaa tietoutta yhdessä. Yksi pelin tavoite on herättää keskustelua ryhmässä ja tuoda esille mahdollista hiljaista tietoa. Pelaaja vastaa monitorilla esitettyihin kysymyksiin omalla päätelaitteellaan ja vastauskierroksen jälkeen nähdään kysymykseen oikein ja väärin vastanneiden lukumäärä sekä pistetilanne. Hukka #8 on tärkein eli osaamisen alihyödyntäminen.

LUE LISÄÄ AIHEESTA

1 2 3 4

half-moon
SOL todella suuri kouluttaja Helsingissä

SOL todella suuri kouluttaja Helsingissä

– SOLilla on paljon oppisopimusopiskeli­joita Helsingissä, se on todella suuri toi­mija täällä, sanoo Helsingin oppisopimus­toimiston koulutustarkastaja Pirjo-Liisa Kangasniemi.

half-moon
”Ehdottomasti suosittelisin”

”Ehdottomasti suosittelisin”

Palvelujohtaja Kirsi Ala-aho suoritti vuosi sitten päätökseen yritysjohtamisen erikoisam­mattitutkinnon. Hän suosittelisi ehdottomasti tutkintoa muillekin.

half-moon
Virtuaalisesti viisaaksi

Virtuaalisesti viisaaksi

Sipoolainen Tarja Belardinelli suoritti siivousteknikon erikoisammattitutkinnon virtuaalikoulutuksena. Koko puolentoista vuoden opintoaikaan kuuluu vain kaksi koko opintoryhmän lähitapaamista.

half-moon
Palveluvastaavien perehdytys yllätti positiivisesti

Palveluvastaavien perehdytys yllätti positiivisesti

Tikkurilassa sisäiset reklamaatiot siivoustyöstä loppuivat kertaheitolla, kun SOL aloitti työt tehtaalla.

half-moon
Tutkinto evästää esimiestyöhön

Tutkinto evästää esimiestyöhön

Palveluohjaajat Jari Antikainen ja Jan Johansson ovat erittäin tyytyväisiä siihen, että lähtivät mukaan suorittamaan lähiesimiestyön ammattitutkintoa SOLissa.