etusiulle artikkeli

JAA

Hartwall Arenalla kuhisee tapahtumapäivinä

– Kun joku tulee portille, yleensä tiedän jo etukäteen, mitä hän tarvitsee, vartija Ilkka Ihalainen sanoo.

PALVELURATKAISUT, TOIMITILAPALVELUT, TURVALLISUUSPALVELUT

Hartwall Arenalla kuhisee tapahtumapäivinä

Valvomokopin luukulla on meneillään tapahtumaa edeltävä normaali kuhina. Info palvelee oman talon väkeä ja asiakkaita, ja kun Hartwall Arenalle soittaa tai lähettää sähköpostia niin asiaan tarttuu SOLilainen. 14 000 katsojan täyttäessä talon tarvitaan niin joustoa kuin reagointinopeuttakin.

Valvomokopin vartija Ilkka Ihalainen ojentaa valmiit kulkuavaimet artisteille, seuraavassa sekunnissa hän kirjaa videointiryhmän tiedot ylös, ja vastaa sitten puhelimeen kertoakseen, mistä kysytyn henkilön tavoittaa. Sen jälkeen on vuorossa katsomoon unohtuneiden tavaroiden paikallistaminen ja pukukopin avaimien luovuttaminen. Ja sitten taas puhelin soi. Tämän kaiken ohella Ihalainen vaihtaa lyhyet hyväntuuliset kuulumiset tuttujen asiakkaiden kanssa.

– Tämmöistä tämä aina on, hän toteaa hymyillen.

Kymmenen vuoden kokemuksesta ja hyvästä kasvomuistista on apua.

– Yleensä tiedän jo etukäteen, kun joku tulee portille, mitä hän tarvitsee ja laitan kaiken valmiiksi.

Jättiläismäisessä rakennuksessa kukaan ei taatusti joudu eksyksiin.

– Kaikki saavat kulkuoikeudet vain niihin paikkoihin, mihin heidän pitää päästä. Ja kun asiakkaat sitten käyttävät kulkuavaintaan ovissa ja hisseissä, siitä jää jälki valvontajärjestelmään eli käytännössä tiedämme koko ajan missä kukin liikkuu.

– Eli jos jotakuta kaivataan, pystymme heti kertomaan, mistä hänet tavoittaa.

Ihalainen kertoo, että melkein kaikki Arenalla esiintyvät maailmantähdet on tullut nähtyä ainakin vilaukselta ja joitakin katsomostakin.

– No, tuostahan ne melkein kaikki kulkee.

Lätkää Ilkka ei sen sijaan enää vapaa-ajallaan seuraa.

Jättiläismäisessä rakennuksessa kukaan ei taatusti joudu eksyksiin.

– Olen tainnut saada yliannoksen, hän nauraa.

– Meillä on täällä valvomossa oma suora lähetys matsi-iltoina ja seuraamme sitä silmä tarkkana, että osaamme avata kaikki ovet oikeaan aikaan.

Valvomossa tehdään pitkiä 12 tunnin vuoroja 21 päivän periodeissa, joissa on kussakin 10 työvuoroa.

– Minulle tämä sopii. Olen tähän niin tottunut, että kun olen joskus keikalla kohteessa, jossa ollaan paikalla vain kahdeksan tuntia, tuntuu kuin olisin pahanteossa, kun lähden kotiin.

Haastattelun tekohetkellä Ihalaisella on jäljellä enää kolme työvuoroa ennen eläkepäiviä. Työntekoa hän ei kuitenkaan aio lopettaa.

– On jo puhuttu siitä, että jatkaisin keikkatyöntekijänä. Onhan tuo järjestyksenvalvojan korttikin vielä voimassa, hän toteaa.

Arenan info palvelee niin talon omaa väkeä kuin yleisöäkin

Kun Arenalle soittaa tai lähettää sähköpostia niin asiaan tarttuu SOLilainen.

– Vastaamme kaikkiin hallille tuleviin puheluihin ja hoidamme myös Jokerien toimiston vaihteen, palveluohjaaja Johanna Rautoja sanoo.

– Asiakkaat kyselevät meiltä paljon parkkiasioista, lippujen hankinnasta, tapahtumien aikatauluista, katsomoiden sijainnista, kulkuyhteyksistä, narikkapalveluista ja turvallisuusasioista, esimerkiksi mitä tänne saa tuoda mukanaan ja mitä ei. Yleinen kysymys on myös, saako konsertin aikana valokuvata.

Info vastaanottaa Arenan vieraat ja huolehtii kulunvalvonnasta yhdessä valvomon kanssa.

– Lisäksi hoidamme tulevan ja lähtevän postin sekä teemme toimistotarviketilaukset.

Rautaoja kouluttaa uusia työntekijöitä infon tehtäviin ja istuu itsekin aina välillä tiskin taakse. Työn ehdottomasti paras puoli on hänestä vaihtelu.

– Eipä ole täällä vielä tullut eteen toista samanlaista päivää, eikä varmasti tule, hän nauraa.

 

Hartwall Arenalle kelpaa vain paras

– Asiakkaamme nauttivat meillä viihteen ensiluokkaisia elämyksiä ja lähtökohdan pitää siis kaikessa muussakin olla huippulaatu, 20-vuotisjuhlia viettävän Hartwall Arenan toimitusjohtaja Kimmo Kivisilta toteaa. 

kimmo_kivisilta

Hartwall Arenalla asiakaskokemusta mietitään kokonaisuutena.

– Tutustuin jo vuosia sitten Disney World – asiakastyytyväisyystutkimukseen. He halusivat parantaa asiakaskokemusta ja vastaus ei suinkaan löytynyt vielä parempien Aku Ankka ja Mikki Hiiri näyttelijöiden palkkaamisesta, vaan kadunlakaisijoista, joilla on hyvä palveluasenne ja jotka osaavat ystävällisesti neuvoa, missä jokin laite tai alue sijaitsee.

– Yhteistyömme SOLin kanssa on sujunut hyvin. 14 000 katsojan täyttäessä Arenan tarvitaan niin joustoa kuin reagointinopeuttakin, toimitusjohtaja Kimmo Kivisilta sanoo.

Lue koko juttu

teksti: Vaula Aunola, kuvat: Vaula Aunola, Hartwall Arena

LUE LISÄÄ AIHEESTA

1 2 3 4 5 6 7 ... 8 »

half-moon
Sairaalan kumppanina

Sairaalan kumppanina

SOL huolehtii Tampereen yliopistollisen sairaalan ei-hoidollisten tilojen puhtaudesta. – Hyvään kumppanuuteen kuuluu aktiivinen vuoropuhelu, Taysin vastuualuejohtaja Hannele Heino toteaa.

half-moon
Perheyrittämisessä on voimaa

Perheyrittämisessä on voimaa

Rukakeskus on Suomen johtavia matkailuyrityksiä ja hiihtokeskustoimialan markkinajohtaja Suomessa lähes 20 prosentin osuudella hissilippujen myynnistä.

half-moon
Aina tarvitaan se viimeinen silaus

Aina tarvitaan se viimeinen silaus

Palvelupäällikkö Anne Määttä on pyörittänyt Rukakeskuksen siivoustoimintaa sopimuksen alusta alkaen. Määttä on kuusamolainen, ja niin ovat monet muutkin SOLin palkkalistoilla Rukalla ja Kuusamossa olevat.

half-moon
Apua saa vaikka takan sytyttämiseen

Apua saa vaikka takan sytyttämiseen

SOL on huolehtinut Rukakeskuksen kohteiden siivouksesta niiden avaamisesta alkaen. Syksyllä sopimus laajeni kattamaan myös kiinteistöpalvelut. Sopimus kattaa 24/7 päivystyksen ja kaikki muut kiinteistöpalvelun työt paitsi konelumityöt.

half-moon
Aurinkovoimala palvelee 24/7

Aurinkovoimala palvelee 24/7

Hämeenlinnassa sijaitsevaan 24/7 palvelevaan Aurinkovoimalaan voivat ottaa yhteyttä kaikki SOLin asiakkaat oli kysymys sitten henkilöstö-, siivous-, kiinteistö-, toimitila-, pesula- tai vartiointipalveluista.