etusiulle artikkeli

JAA

Kauppaa käydään elämyksillä

Vilkkaimpina päivinä kauppakeskuksessa saattaa vierailla jopa 25 000 asiakasta.

PALVELURATKAISUT, KIINTEISTÖPALVELUT, SIIVOUSPALVELUT

Kauppaa käydään elämyksillä

Kauppakeskuksista on tulossa viihdekeskuksia, jotka kisaavat ihmisten vapaa-ajasta.

Kaksi vuotta sitten ovensa avannut Porin Puuvilla on tällä hetkellä Suomen nopeimmin kasvava kauppakeskus sekä myyntien, että kävijämäärien perusteella.

Kolmen eri palvelualan toimintoja yhdistettiin tehokkaasti.

- Syyskuussa kävijämäärämme kasvoi yli 20 prosenttia. Se kertoo siitä, että nyt monista aiemmin satunnaisista kävijöistä on tullut vakituisia asiakkaita, kiinteistöjohtaja Juha Veistonen sanoo.

Vilkkaimpina päivinä kauppakeskuksessa saattaa vierailla noin 25 000 asiakasta ja he tulevat laajasti koko maakunnasta. 

Veistonen uskoo, että kauppakeskuksille riittää asiakkaita tulevaisuudessakin.

– Viime vuonna kauppakeskusten myynti nousi 1,1 prosenttia ja verkkokaupan laski saman verran.

– Jotkut verkkokauppabränditkin ovat innostuneet perustamaan kivijalkamyymälöitä. Arvelen sen tosin olevan osittain logistiikan kustannuksien optimointia. Tuleehan kauppiaalle varmasti halvemmaksi, jos asiakas palauttaa sopimattoman verkko-ostoksensa suoraan myymälään ja sieltä se myydään eteenpäin. 

Taistelua vapaa-ajasta 

Puuvillan markkinointikoordinaattori Sanna Lamminpää kertoo, että kauppakeskuksen markkinointibudjetista suuren osan lohkaisevat erilaiset tapahtumat.

– Meillä on esiintynyt niin Mikael Gabriel kuin Anssi Kelakin ja parhaimmillaan esityksiä kuuntelemassa on ollut väkeä useita tuhansia. Tarjolla on myös monenlaisia muita tapahtumia, kuten terveys- ja lasten tapahtumia sekä senioripäiviä. Useat toimijat, kuten yhdistykset, järjestävät Puuvillassa paljon pienimuotoisempia tapahtumia eri kohderyhmille, kuten tanssiesityksiä, pajoja, taidenäyttelyitä ja monenlaisia infotilaisuuksia. Tänne voi siis tulla viettämään vapaa-aikaa, ei vain ostoksille, Lamminpää sanoo.

Lamminpaa

– Teetämme SOLilaisilla monenlaisia lisätöitä. Saatan tarvita käsiä, vaikka Puuvilla-lehtien jakamiseen myymälöihin, Porin Puuvillan markkinointikoordinaattori Sanna Lamminpää lisää.

– Ajanviettoa varten meiltä löytyy monipuolisen ravintolavalikoiman lisäksi myös Olohuone ja lapsille kahden sadan neliön leikkipaikka Puuhavilla, hän lisää. Juha Veistonen korostaa, että palveluiden pitää olla kohdallaan.

– Vuokralaisia valitessamme otamme huomioon, miten heidän palvelunsa istuvat koko palettiin. Kauppakeskusyhdistys ennustaa, että vuonna 2030 kauppakeskusten vuokralaisista peräti 30 prosenttia on kahviloita ja ravintoloita, Veistonen sanoo.

Myymälöiden lisäksi Porin Puuvillan kaupunkikorttelista löytyy julkisia palveluja, erilaisia toimistotiloja ja Yliopistokeskus.

– Ilon aiheemme on syyskuussa avattu kirjasto, jolle remontoimme ja tarjosimme tilat. Nyt odotamme yhdessä, saako sivukirjasto perustoiminnalleen jatkorahoitusta tulevaisuutta ajatellen.

puuvilla_kortteli_solisti

Kauppakeskus Puuvilla on rakennettu entisen Finlaysonin puuvillatehtaan tiloihin. Arkkitehti August Krookin suunnittelema alue kuuluu Museoviraston inventoimiin valtakunnallisesti merkittäviin rakennettuihin kulttuuriympäristöihin.

 

- Porin Puuvillatehdas perustettiin 1898 ja kaikki rakennukset olivat valmiina 1909.

- Vuonna 1912 yhtiöllä oli 650 työntekijää ja myyntiä 4,5 miljoonaa markkaa.

- Yrityksestä tuli osa Finlaysonia vuonna 1973.

- Suuri tulipalo jätti kutomosta jäljelle vain savuavat rauniot vuonna 1981 ja tehdas lopetti toimintansa.

- Vuonna 2000 Porin Yliopistokeskus aloitti toiminnan alueella ja 2009 aloitettiin hanketutkimus Puuvilla keskuksen rakentamiseksi.

- Kauppakeskus Puuvilla aukesi vuonna 2014.

Puuvillan henki 

Juha Veistonen on ollut mukana Porin Puuvillan suunnittelussa alusta asti.

infola

SOL hoitaa myös Puuvillan infopistettä. – Asiakkaiden neuvonnan lisäksi meiltä löytyy muun muassa SOL pesulan palvelupiste ja pakettiautomaatti, palveluvastaava Helena Niittumäki sanoo.

– Inspiraatiota haettiin muun muassa Tekesin Fiksu kaupunki -hankkeesta ja jo tarjouskilpailuvaiheessa etsimme uudenlaisia ratkaisuja myös kauppakeskuksen tilojen hoitoon. Hinta oli liki sama kaikilla toimijoilla eli kilpailu käytiin ratkaisujen toimivuudesta.

– SOL hoitaa meillä nyt siivousta, kiinteistöpalveluja ja infoa. Yhteyshenkilöllä on tällaisessa työssä merkittävä rooli ja SOLin palveluesimies Satu Koivusen kanssa arki sujuu. Hän on ollut mukana alusta asti ja voi tarjota meille myös erilaisia lisäpalveluja. Tällä hetkellä hänellä on esimerkiksi työn alla kauppakeskuksen mattoasioiden kilpailutus.

– SOLilaiset myös avustavat tapahtumissa esimerkiksi kokoamalla esiintymislavan sekä antamalla tapahtumajärjestäjille pöytiä ja tuoleja Infolasta. Lisäksi saatan tarvita käsiä hyvin monenlaiseen hommaan, vaikka Puuvilla-lehtien jakamiseen myymälöihin, Sanna Lamminpää lisää.

Veistonen ja Lamminpää puhuvat molemmat ”Puuvillan hengestä”.

– Arvostamme ystävällisyyttä, joustavuutta ja reipasta asennetta, ja siinä SOLilaiset ovat onnistuneet. 

Siisti ratkaisu 

Tarjouskilpailussa oli erikseen mainittuna muun muassa wc-tilojen siivouksen tehokas järjestäminen.

– Meille ei riittänyt se, että seinällä lukee milloin tila on siivottu. Tämä tieto ei lohduta asiakasta yhtään, jos tila on jotenkin epäsiisti tai paperi lopussa, Juha Veistonen sanoo.

Ratkaisu löytyi siitä, että siivouksen työtilat sijoitettiin wc-tilojen viereen ja SOLilaiset käyvät aina ohi kulkiessaan tarkistamassa, että kaikki on kunnossa.

– Tämä toimii hienosti, mitään lappuja ei tarvita ja olemme saaneet asiakkailtamme kiitosta siisteydestä.

Veistonen

– Meille ei riittänyt se, että seinällä lukee milloin wc-tilat on siivottu, Porin Puuvillan kiinteistöjohtaja Juha Veistonen sanoo.

Ympäristöystävällisyys näkyy kauppakeskuksen monissa yksityiskohdissa ja myös wc-tiloissa.

– Käytössä on vedettömät pisuaarit ja kankaiset pyyhkeet. Emme halunneet hurisevia käsien kuivauskoneita, koska niistä eivät kaikki pidä ja silloin kädet pyyhitään sitten vaikka omiin vaatteisiin. Ajattelimme siis samalla sekä ympäristöä, että asiakkaiden viihtyvyyttä. Aivan halpa ratkaisu tämä ei tietenkään ollut, mutta sopii hyvin Puuvillalle.

LEED-platinaa

Juha Veistonen kertoo, että Puuvillan maalämpöjärjestelmä on Suomen kolmanneksi suurin.

– Tiloistamme 99,7 prosenttia lämmitetään ja jäähdytetään maalämmöllä. Tämä ei ole meille pelkästään ympäristöteko vaan tuo säästöä.

Porin Puuvillalle on myönnetty korkein mahdollinen, platinatason, LEEDympäristösertifikaatti.

– Tämä velvoittaa meitä monin tavoin ja ensi vuonna aiomme ottaa jälleen kaulaa muihin. Meillä on paljon kattopinta-alaa, ja siitä on varmaan helppo arvata mitä on suunnitelmissa.

Teksti Vaula Aunola Kuvat Vaula Aunola ja Porin Puuvilla

puuvilla_SatuKoivunen_sol

– Olemme myös käyttäneet LEAN-kävelyjä toimintojen tehostamiseen, palveluesimies Satu Koivunen sanoo.

MONIOSAAJIEN TEHOKAS PAKETTI

SOL huolehtii Porin Puuvillassa siivouksesta, kiinteistöhuollosta ja kauppakeskuksen infopisteestä.

– Asiakkaiden neuvonnan lisäksi infopisteestä löytyvät SOL pesulan palvelupiste, pakettiautomaatti, suutarin noutopiste ja siellä hoituvat myös muun muassa pysäköintiasiat, palveluesimies Satu Koivunen kertoo.

Hän on paikalla kohteessa päivittäin ja tekee tiivistä yhteistyötä kauppakeskuksen oman henkilökunnan kanssa.

– Minulla on toimisto Puuvillassa eli pystymme vastaamaan asiakkaan pikaisiinkin pyyntöihin nopeasti.

– Hoidamme myös kiinteistöhuollon päivystyksen ympäri vuorokauden ja esimerkiksi sprinklerijärjestelmän hälytykset menevät sekä Aurinkovoimalaan että päivystäjämme puhelimeen. Kolmen eri palvelualan toimintoja on Puuvillassa yhdistetty tehokkaasti.

– Ne tukevat toinen toisiaan ja työntekijöistämme useimmat hallitsevat useita tehtäviä. Olemme näin pystyneet vähentämään osa-aikaisuutta ja toimimaan samalla hyvin kustannustehokkaasti.

– Olemme myös käyttäneet LEANkävelyjä toimintojen tehostamiseen. Satu Koivunen on toiminut palvelupäällikkönä Puuvillassa sen koko toiminnan ajan ja on ammatiltaan laitoshuoltaja.

– Lisäksi olen osallistunut erilaisiin SOLin koulutuksiin ja tammikuussa aloitan kiinteistöpalveluiden erikoisammattitutkinnon suorittamisen.

SOL Palveluratkaisut

SOL Kiinteistöpalvelut

SOL Siivouspalvelut

Porin Puuvilla

LUE LISÄÄ AIHEESTA

1 2 3 4 5 6 7

half-moon
Hartwall Arenalle kelpaa vain paras

Hartwall Arenalle kelpaa vain paras

– Asiakkaamme nauttivat meillä viihteen ensiluokkaisia elämyksiä ja lähtökohdan pitää siis kaikessa muussakin olla huippulaatu, 20-vuotisjuhlia viettävän Hartwall Arenan toimitusjohtaja Kimmo Kivisilta toteaa.

half-moon
Juhlahumua Tuurissa

Juhlahumua Tuurissa

SOL 25 – Vesa Keskinen 50. Kesäistä, rentoa yhdessäoloa Kyläkaupalla, jonne Keskinen kerää nyt maailman suurinta sarjakuvakokoelmaa – miljoonaa Aku Ankkaa.

half-moon
Asuntomessuilla työskentelee SOLin iloinen messuryhmä

Asuntomessuilla työskentelee SOLin iloinen messuryhmä

Mikkelissä vietetään tänään vuoden 2017 Asuntomessujen avajaisia. Viime vuonna Seinäjoella järjestetyt Asuntomessut houkuttelivat kaikkiaan 130 000 kävijää ihastelemaan uusia kauniita koteja ja Mikkeliin odotetaan saman verran vieraita.

half-moon
Siisteys hellii hotellivieraita

Siisteys hellii hotellivieraita

– Jos hotellissa ei ole siistiä, ei auta vaikka seinät olisivat kullatut. SOL on hoitanut Scandic-hotelliemme siivousta toimintansa alusta alkaen 1990-luvulta ja sopeutuu ketterästi tarpeiden vaihteluihin, varatoimitus- ja talousjohtaja Jouko Liimatainen sanoo.

half-moon
Yhteistyö tuottaa tuloksia

Yhteistyö tuottaa tuloksia

Huikean suosittu Holiday Club Katinkulta houkuttelee vieraitaan monipuolisilla palveluilla ja majoitusvaihtoehdoilla – hotellilla, lomahuoneistoilla tai loma-asunnoilla. SOL on huolehtinut siivouksesta lomakeitaassa jo vuodesta 2004 alkaen ja tänä keväänä yhteistyötä on laajennettu aamiaispalveluun. 

half-moon
Ekoteot vaativat paneutumista

Ekoteot vaativat paneutumista

SOL on tehnyt hyviä ja velvoittavia sitoumuksia nykyisiä ja tulevia sukupolvia ajatellen.
- Otamme ympäristö- ja vastuullisuusasiat tosissamme joka päivä, SOLin ympäristövastaava Paula Haanpää toteaa.