etusiulle artikkeli

JAA

Kauppaa käydään elämyksillä

Vilkkaimpina päivinä kauppakeskuksessa saattaa vierailla jopa 25 000 asiakasta.

PALVELURATKAISUT, KIINTEISTÖPALVELUT, SIIVOUSPALVELUT

Kauppaa käydään elämyksillä

Kauppakeskuksista on tulossa viihdekeskuksia, jotka kisaavat ihmisten vapaa-ajasta.

Kaksi vuotta sitten ovensa avannut Porin Puuvilla on tällä hetkellä Suomen nopeimmin kasvava kauppakeskus sekä myyntien, että kävijämäärien perusteella.

Kolmen eri palvelualan toimintoja yhdistettiin tehokkaasti.

- Syyskuussa kävijämäärämme kasvoi yli 20 prosenttia. Se kertoo siitä, että nyt monista aiemmin satunnaisista kävijöistä on tullut vakituisia asiakkaita, kiinteistöjohtaja Juha Veistonen sanoo.

Vilkkaimpina päivinä kauppakeskuksessa saattaa vierailla noin 25 000 asiakasta ja he tulevat laajasti koko maakunnasta. 

Veistonen uskoo, että kauppakeskuksille riittää asiakkaita tulevaisuudessakin.

– Viime vuonna kauppakeskusten myynti nousi 1,1 prosenttia ja verkkokaupan laski saman verran.

– Jotkut verkkokauppabränditkin ovat innostuneet perustamaan kivijalkamyymälöitä. Arvelen sen tosin olevan osittain logistiikan kustannuksien optimointia. Tuleehan kauppiaalle varmasti halvemmaksi, jos asiakas palauttaa sopimattoman verkko-ostoksensa suoraan myymälään ja sieltä se myydään eteenpäin. 

Taistelua vapaa-ajasta 

Puuvillan markkinointikoordinaattori Sanna Lamminpää kertoo, että kauppakeskuksen markkinointibudjetista suuren osan lohkaisevat erilaiset tapahtumat.

– Meillä on esiintynyt niin Mikael Gabriel kuin Anssi Kelakin ja parhaimmillaan esityksiä kuuntelemassa on ollut väkeä useita tuhansia. Tarjolla on myös monenlaisia muita tapahtumia, kuten terveys- ja lasten tapahtumia sekä senioripäiviä. Useat toimijat, kuten yhdistykset, järjestävät Puuvillassa paljon pienimuotoisempia tapahtumia eri kohderyhmille, kuten tanssiesityksiä, pajoja, taidenäyttelyitä ja monenlaisia infotilaisuuksia. Tänne voi siis tulla viettämään vapaa-aikaa, ei vain ostoksille, Lamminpää sanoo.

Lamminpaa

– Teetämme SOLilaisilla monenlaisia lisätöitä. Saatan tarvita käsiä, vaikka Puuvilla-lehtien jakamiseen myymälöihin, Porin Puuvillan markkinointikoordinaattori Sanna Lamminpää lisää.

– Ajanviettoa varten meiltä löytyy monipuolisen ravintolavalikoiman lisäksi myös Olohuone ja lapsille kahden sadan neliön leikkipaikka Puuhavilla, hän lisää. Juha Veistonen korostaa, että palveluiden pitää olla kohdallaan.

– Vuokralaisia valitessamme otamme huomioon, miten heidän palvelunsa istuvat koko palettiin. Kauppakeskusyhdistys ennustaa, että vuonna 2030 kauppakeskusten vuokralaisista peräti 30 prosenttia on kahviloita ja ravintoloita, Veistonen sanoo.

Myymälöiden lisäksi Porin Puuvillan kaupunkikorttelista löytyy julkisia palveluja, erilaisia toimistotiloja ja Yliopistokeskus.

– Ilon aiheemme on syyskuussa avattu kirjasto, jolle remontoimme ja tarjosimme tilat. Nyt odotamme yhdessä, saako sivukirjasto perustoiminnalleen jatkorahoitusta tulevaisuutta ajatellen.

puuvilla_kortteli_solisti

Kauppakeskus Puuvilla on rakennettu entisen Finlaysonin puuvillatehtaan tiloihin. Arkkitehti August Krookin suunnittelema alue kuuluu Museoviraston inventoimiin valtakunnallisesti merkittäviin rakennettuihin kulttuuriympäristöihin.

 

- Porin Puuvillatehdas perustettiin 1898 ja kaikki rakennukset olivat valmiina 1909.

- Vuonna 1912 yhtiöllä oli 650 työntekijää ja myyntiä 4,5 miljoonaa markkaa.

- Yrityksestä tuli osa Finlaysonia vuonna 1973.

- Suuri tulipalo jätti kutomosta jäljelle vain savuavat rauniot vuonna 1981 ja tehdas lopetti toimintansa.

- Vuonna 2000 Porin Yliopistokeskus aloitti toiminnan alueella ja 2009 aloitettiin hanketutkimus Puuvilla keskuksen rakentamiseksi.

- Kauppakeskus Puuvilla aukesi vuonna 2014.

Puuvillan henki 

Juha Veistonen on ollut mukana Porin Puuvillan suunnittelussa alusta asti.

infola

SOL hoitaa myös Puuvillan infopistettä. – Asiakkaiden neuvonnan lisäksi meiltä löytyy muun muassa SOL pesulan palvelupiste ja pakettiautomaatti, palveluvastaava Helena Niittumäki sanoo.

– Inspiraatiota haettiin muun muassa Tekesin Fiksu kaupunki -hankkeesta ja jo tarjouskilpailuvaiheessa etsimme uudenlaisia ratkaisuja myös kauppakeskuksen tilojen hoitoon. Hinta oli liki sama kaikilla toimijoilla eli kilpailu käytiin ratkaisujen toimivuudesta.

– SOL hoitaa meillä nyt siivousta, kiinteistöpalveluja ja infoa. Yhteyshenkilöllä on tällaisessa työssä merkittävä rooli ja SOLin palveluesimies Satu Koivusen kanssa arki sujuu. Hän on ollut mukana alusta asti ja voi tarjota meille myös erilaisia lisäpalveluja. Tällä hetkellä hänellä on esimerkiksi työn alla kauppakeskuksen mattoasioiden kilpailutus.

– SOLilaiset myös avustavat tapahtumissa esimerkiksi kokoamalla esiintymislavan sekä antamalla tapahtumajärjestäjille pöytiä ja tuoleja Infolasta. Lisäksi saatan tarvita käsiä hyvin monenlaiseen hommaan, vaikka Puuvilla-lehtien jakamiseen myymälöihin, Sanna Lamminpää lisää.

Veistonen ja Lamminpää puhuvat molemmat ”Puuvillan hengestä”.

– Arvostamme ystävällisyyttä, joustavuutta ja reipasta asennetta, ja siinä SOLilaiset ovat onnistuneet. 

Siisti ratkaisu 

Tarjouskilpailussa oli erikseen mainittuna muun muassa wc-tilojen siivouksen tehokas järjestäminen.

– Meille ei riittänyt se, että seinällä lukee milloin tila on siivottu. Tämä tieto ei lohduta asiakasta yhtään, jos tila on jotenkin epäsiisti tai paperi lopussa, Juha Veistonen sanoo.

Ratkaisu löytyi siitä, että siivouksen työtilat sijoitettiin wc-tilojen viereen ja SOLilaiset käyvät aina ohi kulkiessaan tarkistamassa, että kaikki on kunnossa.

– Tämä toimii hienosti, mitään lappuja ei tarvita ja olemme saaneet asiakkailtamme kiitosta siisteydestä.

Veistonen

– Meille ei riittänyt se, että seinällä lukee milloin wc-tilat on siivottu, Porin Puuvillan kiinteistöjohtaja Juha Veistonen sanoo.

Ympäristöystävällisyys näkyy kauppakeskuksen monissa yksityiskohdissa ja myös wc-tiloissa.

– Käytössä on vedettömät pisuaarit ja kankaiset pyyhkeet. Emme halunneet hurisevia käsien kuivauskoneita, koska niistä eivät kaikki pidä ja silloin kädet pyyhitään sitten vaikka omiin vaatteisiin. Ajattelimme siis samalla sekä ympäristöä, että asiakkaiden viihtyvyyttä. Aivan halpa ratkaisu tämä ei tietenkään ollut, mutta sopii hyvin Puuvillalle.

LEED-platinaa

Juha Veistonen kertoo, että Puuvillan maalämpöjärjestelmä on Suomen kolmanneksi suurin.

– Tiloistamme 99,7 prosenttia lämmitetään ja jäähdytetään maalämmöllä. Tämä ei ole meille pelkästään ympäristöteko vaan tuo säästöä.

Porin Puuvillalle on myönnetty korkein mahdollinen, platinatason, LEEDympäristösertifikaatti.

– Tämä velvoittaa meitä monin tavoin ja ensi vuonna aiomme ottaa jälleen kaulaa muihin. Meillä on paljon kattopinta-alaa, ja siitä on varmaan helppo arvata mitä on suunnitelmissa.

Teksti Vaula Aunola Kuvat Vaula Aunola ja Porin Puuvilla

puuvilla_SatuKoivunen_sol

– Olemme myös käyttäneet LEAN-kävelyjä toimintojen tehostamiseen, palveluesimies Satu Koivunen sanoo.

MONIOSAAJIEN TEHOKAS PAKETTI

SOL huolehtii Porin Puuvillassa siivouksesta, kiinteistöhuollosta ja kauppakeskuksen infopisteestä.

– Asiakkaiden neuvonnan lisäksi infopisteestä löytyvät SOL pesulan palvelupiste, pakettiautomaatti, suutarin noutopiste ja siellä hoituvat myös muun muassa pysäköintiasiat, palveluesimies Satu Koivunen kertoo.

Hän on paikalla kohteessa päivittäin ja tekee tiivistä yhteistyötä kauppakeskuksen oman henkilökunnan kanssa.

– Minulla on toimisto Puuvillassa eli pystymme vastaamaan asiakkaan pikaisiinkin pyyntöihin nopeasti.

– Hoidamme myös kiinteistöhuollon päivystyksen ympäri vuorokauden ja esimerkiksi sprinklerijärjestelmän hälytykset menevät sekä Aurinkovoimalaan että päivystäjämme puhelimeen. Kolmen eri palvelualan toimintoja on Puuvillassa yhdistetty tehokkaasti.

– Ne tukevat toinen toisiaan ja työntekijöistämme useimmat hallitsevat useita tehtäviä. Olemme näin pystyneet vähentämään osa-aikaisuutta ja toimimaan samalla hyvin kustannustehokkaasti.

– Olemme myös käyttäneet LEANkävelyjä toimintojen tehostamiseen. Satu Koivunen on toiminut palvelupäällikkönä Puuvillassa sen koko toiminnan ajan ja on ammatiltaan laitoshuoltaja.

– Lisäksi olen osallistunut erilaisiin SOLin koulutuksiin ja tammikuussa aloitan kiinteistöpalveluiden erikoisammattitutkinnon suorittamisen.

SOL Palveluratkaisut

SOL Kiinteistöpalvelut

SOL Siivouspalvelut

Porin Puuvilla

LUE LISÄÄ AIHEESTA

1 2 3 4 5 6 7 ... 8 »

half-moon
Hartwall Arenalla kuhisee tapahtumapäivinä

Hartwall Arenalla kuhisee tapahtumapäivinä

Valvomokopin luukulla on meneillään tapahtumaa edeltävä normaali kuhina. Info palvelee oman talon väkeä ja asiakkaita, ja kun Hartwall Arenalle soittaa tai lähettää sähköpostia niin asiaan tarttuu SOLilainen. 14 000 katsojan täyttäessä talon tarvitaan niin joustoa kuin reagointinopeuttakin.

half-moon
Perheyrittämisessä on voimaa

Perheyrittämisessä on voimaa

Rukakeskus on Suomen johtavia matkailuyrityksiä ja hiihtokeskustoimialan markkinajohtaja Suomessa lähes 20 prosentin osuudella hissilippujen myynnistä.

half-moon
Aina tarvitaan se viimeinen silaus

Aina tarvitaan se viimeinen silaus

Palvelupäällikkö Anne Määttä on pyörittänyt Rukakeskuksen siivoustoimintaa sopimuksen alusta alkaen. Määttä on kuusamolainen, ja niin ovat monet muutkin SOLin palkkalistoilla Rukalla ja Kuusamossa olevat.

half-moon
Apua saa vaikka takan sytyttämiseen

Apua saa vaikka takan sytyttämiseen

SOL on huolehtinut Rukakeskuksen kohteiden siivouksesta niiden avaamisesta alkaen. Syksyllä sopimus laajeni kattamaan myös kiinteistöpalvelut. Sopimus kattaa 24/7 päivystyksen ja kaikki muut kiinteistöpalvelun työt paitsi konelumityöt.

half-moon
Aurinkovoimala palvelee 24/7

Aurinkovoimala palvelee 24/7

Hämeenlinnassa sijaitsevaan 24/7 palvelevaan Aurinkovoimalaan voivat ottaa yhteyttä kaikki SOLin asiakkaat oli kysymys sitten henkilöstö-, siivous-, kiinteistö-, toimitila-, pesula- tai vartiointipalveluista.

half-moon
Pornaisissa Lean-konsultointi tuotti tulosta

Pornaisissa Lean-konsultointi tuotti tulosta

Pornaisten kunta päätti viime vuonna uudistaa koko siivoustoimintansa ja otti ulkopuolisen asiantuntijan kumppanikseen kehitystyöhön. Töiden uudelleenjärjestelyillä oli tarkoitus saada kunnan niukat resurssit riittämään paremmin.