etusiulle artikkeli

JAA

Kunnonpaikalle luotiin uniikki palveluratkaisu

Iloisia kumppaneita Kylpylähotelli Kunnonpaikassa. Vasemmalta palvelujohtaja Sari Voutilainen Kunnonpaikka, myyntipäällikkö Henry Pärssinen SOL Kuopio, palveluesimies Kaija Kuittinen Kunnonpaikka sekä palvelujohtaja Heidi Uotinen SOL Kuopio.

PALVELURATKAISUT

Kunnonpaikalle luotiin uniikki palveluratkaisu

Kylpylähotelli Kunnonpaikka on hyvinvointi-, liikunta- ja elämyskeskus Siilinjärven eteläosassa, luonnonkauniin Kallaveden rannassa. Kuopion SOL räätälöi Kunnonpaikalle tarkasti suunnitellun palveluratkaisu. 

Kunnonpaikka on valmistunut 1974 ja sitä on uusittu ja laajennettu vuosikymmenten varrella.

Saamme isolta kumppaniltamme uutta näkökulmaa toimintoihin.

Kylpylähotellissa on 145 huonetta ja 268 vuodepaikkaa. Kylpyläparatiisiin on helppo tulla, sillä vilkas Valtatie 5 ohittaa hotellin aivan läheltä.

– Viimeisimpänä olemme uusineet kylpylän upean ääni- ja valomaailman. Kylpylässä on seitsemän erilaista allasta ja joukossa myös perinteinen 25 metrin allas, jossa taittuu niin vesijuoksu kuin kuntouintikin. Kylpylä ja uusitut neljä kuntosalia, sekä liikunta- ja hyvinvointipalvelut ovat myös siilinjärveläisten ja kuopiolaisten kovassa käytössä, kylpylähotellitoiminnasta vastaava palvelujohtaja Sari Voutilainen kuvailee.

– Tänä keväänä kylpylähotellin alakerran tiloihin valmistui lasertaistelumaailma, jossa voi osallistua porukalla kaupunginvaltaukseen.

Kunnonpaikan juuret ovat kuntoutuksessa ja tämä vahvistaa henkilöstön osaamista myös työ- ja hyvinvointipalvelujen kehittämisessä. Kuntoutus on edelleen osa toimintaa, sen muoto vain on muuttunut.

– Myymme muun muassa työhyvinvointipalveluja eri kokoisille yrityksille ja ryhmille, ja odotamme siltä sektorilta vahvaa kasvua tulevaisuudessa.

Tärkeitä asiakasryhmiä ovat myös vapaa-ajan matkailijat ja yritykset. Kesällä kylpylähotellin täyttävät lomailevat lapsiperheet, sekä kansainväliset asiakkaat.

– Asiakkaan toiveiden mukaan pystymme järjestämään suuria juhlaillallisia ja konferensseja.

– Meillä on paljon tekemistä ja kokemista luonnon äärellä eri vuodenaikoina. Talvella on tarjolla hiihtoa ja lumikenkäilyä, kesällä käytössä ovat veneet, kanootit ja polkupyörät. Frisbee-golfiakin pääsee pelaamaan. Savusauna lämpiää ympäri vuoden useamman kerran viikossa ja kuuluu majoitushintaamme. Meidän valttimme onkin monipuolisuus, hotellipalvelujen palveluesimies Kaija Kuittinen sanoo.

SOL on hyvä kumppani

Kunnonpaikan toimitusjohtaja Katriina Lahden mielestä yhteistyö SOLin kanssa on hyvä esimerkki verkostoitumisesta ja yhdessä tekemisestä.

– Ulkopuolinen organisaatio ja uudet työntekijät näkevät meidän toimintamme eri tavalla ja saamme heiltä uutta näkökulmaa, uusia ideoita ja kehittämishankkeita. Se on rikkautta ja tuo joustavuutta. Yhdessä tekeminen ruokkii meitä myös henkisesti, Lahti kuvailee.

– Yhteistyö muuttaa myös meidän hallinnollista otettamme, koska oman väen kanssa on erilaista toimia kuin ostopalveluhenkilöstön kanssa.

Voutilaisen mielestä yhteistyössä SOLin kanssa on kysymys kumppanuudesta.

– SOL on iso toimija, mikä mahdollistaa yhteistyön laajentamisen eri tavoin. Teemme pikemminkin kumppanuussopimuksen, kuin pelkän sopimuksen palvelujen ostamisesta. Tämä ajatusmaailma on toiminut erittäin hyvin ja mietimme yhdessä, miten voisimme uudella tavalla yhdistää voimiamme, hän kuvailee.

laituri_web_590px

Hyvinvointia, liikuntaa ja elämyksiä kauniin Kallaveden äärellä.

Keskustelujen tunnelma on tärkeä

Kilpailutuksessa kokonaisuus on ratkaisevin tekijä.

Palvelujen kilpailutuksessa neuvottelujen sujuvuudella ja tunnelmalla on Kuittisen mielestä iso merkitys.

– Me tapasimme SOLin väen kanssa useita kertoa ja se oli meistä hienoa, koska se herätti uusia kysymyksiä, joita käytiin sitten yhdessä läpi, hän sanoo.

– Tapaamiset olivat välittömiä, SOLilaisille oli helppo kertoa toiveistamme ja he osasivat tehdä hyviä tarkentavia kysymyksiä. He tulivat lähelle meitä ja ottivat avoimesti vastaan halukkuutemme keskustella erilaisista palveluista.

Voutilainen sanoo, että SOL reagoi nopeasti heidän toiveisiin ja ajatuksiinsa.

– Vaikka ne eivät olleet aina aivan selviä meille itsellemmekään, hän naurahtaa.

– Oli myös hienoa, miten keskustellen päädyimme yhdessä lopulta siihen ratkaisuun, miten toimitaan. Ja jos emme olleet varmoja ovatko ratkaisut hyviä, sovimme, että suunnitelmaa voidaan muuttaa yhteistuumin.

– Kilpailutuksessa hinta on totta kai tärkeä tekijä, mutta kokonaisuus on kuitenkin ratkaisevin tekijä, hän toteaa.

Teksti ja kuvat Kari Martiala ja Kunnonpaikka

Aitoa yhdessäeloa ja kumppanuutta

Yleensä asiakkaan tarjouspyyntöön vastataan juuri sellaisena, jona se tulee SOLiin. Kun asiakas antaa tilaa ja on avoin, palveluratkaisun myötä saavutetaan todellinen kumppanuus, SOLin Kuopion palvelujohtaja Heidi Uotinen sanoo.

Kuopion SOLissa todettiin, että paikallisen kylpylähotelli Kunnonpaikan kohdalla oli mahdollisuus päästä tekemään todellista kokonaisvaltaista palveluratkaisua.

– Tarjous jonka teimme Kunnonpaikalle, oli huomattavasti laajempi, kuin se mitä he tarjouspyynnössä toivoivat, Uotinen sanoo.

Ensimmäisestä tarjousehdotelmasta ja palveluratkaisusta viimeiseen vaiheeseen SOLin osuus ja resurssimäärä lisääntyi selvästi.

– Lähtökohta, joka mahdollisti tällaisen palveluratkaisun syntymisen, oli asiakkaan avoimuus. Palavereissa löytyi uusia ajatuksia, jotka laajensivat tai kehittivät sitä, mitä he olivat toivoneet.

Löysimme myyntipäällikkö Henry Pärssisen kanssa erilaisia vaihtoehtoja, joita me pystyimme tarjoamaan ja tuottamaan heille edullisesti meidän työmme ohella. Olennaista palveluratkaisun syntymisessä oli se, että asiakastapaamisiin mentiin avoimin mielin ja kartoitettiin sitä mitä asiakas todella tarvitsi.

– Tällaisessa tapauksessa pitää kartoittaa mahdollisimman täydellisesti asiakkaan toimintatapa, mitä tehtäviä yrityksessä on ja hahmottaa sitä kautta tarpeita, Pärssinen kuvailee.

Uotinen istuu SOLin Palveluratkaisut –työryhmässä, jossa tätä konseptia kehitetään.

– Olemme tehneet laskentamalleja, jotka helpottavat tätä työtä. On hienoa pyrkiä pääsemään asiakkuuteen kiinni eri suunnilta. Meidän on myytävä asiakkaalle sitä mitä hän tarvitsee, eikä vain sitä, mitä meillä on myytävänä.

Kylpylähotelli Kunnonpaikan palveluratkaisun syntyminen edellytti Henry Pärssisen mukaan luottamusta niin asiakkaalta, kuin mukana projektissa olevilta SOLin henkilöiltä.

– Olen kuitenkin yrittänyt puhua itse vähemmän ja keskittyä kuuntelemaan, mitä asiakkaan luona tapahtuu.

Viime vuonna ajankohta oli oikea, sillä Kunnonpaikassa oli tapahtumassa isoja muutoksia.

– Palveluratkaisun syntyminen on pitkäjännitteistä työtä, jossa onnistumisen edellytys on koota neuvotteluun oikea ryhmä. Me toimme Pärssisen kanssa kumpikin neuvottelupöytään oman osaamisemme, Uotinen kuvailee.

– Istuimme asiakkaan luona aika monta kertaa. Esimerkiksi se, että me hoitaisimme myös yövastaanoton, oli aluksi asiakkaalle vieras ajatus. Yövastaanotossahan hoidetaan esimerkiksi koko talon kukat ja akvaario, siistitään tuloaulat ja pidetään huolta roskiksista.

– Keskustelu lähti rönsyämään ja pohdimme, mitä tapahtuu, jos joku talon asiakkaista lähteekin aamulla ennen aamiaisaikaa. Totesimme, että SOLin henkilö voi tehdä varhaisen aamiaisen, jos talon kokit laittavat kaiken valmiiksi.

Asiakkaasta tämä oli hieno ratkaisu, joten yhteistyö käynnistyi ja SOL aloitti yövastaanoton hoitamisen viime vuoden joulukuussa. Toiminta on lähtenyt hyvin käyntiin ja palaute asiakkaalta on ollut erinomaista.

Maaliskuussa voimaan astuva sopimus käsittää lisäksi yleisten tilojen, hyvinvointipuolen, ja kylpylän siivouksen sekä hotellin kerroshoidon.

– Sen jälkeen meillä on Kunnon paikassa henkilökuntaa illalla klo 22 alkaen aina seuraavaan päivään klo 17 saakka. Ei aivan 24h, mutta melkein. Olemme varmasti yksi heidän suurimmista yhteistyökumppaneistaan, Pärssinen sanoo.

Kunnonpaikassa SOLin palveluesimies vastaa myös yrityksen omien siivoushenkilöiden työnjohdosta.

– Tarjoamme siis sekä esimiesosaamisemme että siivousalan asiantuntemuksemme asiakkaamme käyttöön, Heidi Uotinen sanoo.

– Asiakas haluaa työnjohtamiseen ammattimaisen otteen. Me teemme heille niin omavalvonnan, kuin työntekijöiden tukemisen ja kouluttamisen, koska heillä itsellään ei ole aikaa siihen. He haluavat keskittyä omaan erityisosaamiseensa.

– Meidän pitää myös jatkossa olla koko ajan hereillä ja nähdä miten asiakkaan toiminta tulee muuttumaan – ja muuttaa omia käytäntöjämme sen mukaan. Se on sitä oikeaa yhteiseloa ja kumppanuutta, Uotinen sanoo. 

Kylpylähotelli Kunnonpaikka

LUE LISÄÄ AIHEESTA

1 2 3 4 5 6 7

half-moon
Hartwall Arenalle kelpaa vain paras

Hartwall Arenalle kelpaa vain paras

– Asiakkaamme nauttivat meillä viihteen ensiluokkaisia elämyksiä ja lähtökohdan pitää siis kaikessa muussakin olla huippulaatu, 20-vuotisjuhlia viettävän Hartwall Arenan toimitusjohtaja Kimmo Kivisilta toteaa.

half-moon
Juhlahumua Tuurissa

Juhlahumua Tuurissa

SOL 25 – Vesa Keskinen 50. Kesäistä, rentoa yhdessäoloa Kyläkaupalla, jonne Keskinen kerää nyt maailman suurinta sarjakuvakokoelmaa – miljoonaa Aku Ankkaa.

half-moon
Asuntomessuilla työskentelee SOLin iloinen messuryhmä

Asuntomessuilla työskentelee SOLin iloinen messuryhmä

Mikkelissä vietetään tänään vuoden 2017 Asuntomessujen avajaisia. Viime vuonna Seinäjoella järjestetyt Asuntomessut houkuttelivat kaikkiaan 130 000 kävijää ihastelemaan uusia kauniita koteja ja Mikkeliin odotetaan saman verran vieraita.

half-moon
Siisteys hellii hotellivieraita

Siisteys hellii hotellivieraita

– Jos hotellissa ei ole siistiä, ei auta vaikka seinät olisivat kullatut. SOL on hoitanut Scandic-hotelliemme siivousta toimintansa alusta alkaen 1990-luvulta ja sopeutuu ketterästi tarpeiden vaihteluihin, varatoimitus- ja talousjohtaja Jouko Liimatainen sanoo.

half-moon
Yhteistyö tuottaa tuloksia

Yhteistyö tuottaa tuloksia

Huikean suosittu Holiday Club Katinkulta houkuttelee vieraitaan monipuolisilla palveluilla ja majoitusvaihtoehdoilla – hotellilla, lomahuoneistoilla tai loma-asunnoilla. SOL on huolehtinut siivouksesta lomakeitaassa jo vuodesta 2004 alkaen ja tänä keväänä yhteistyötä on laajennettu aamiaispalveluun. 

half-moon
Ekoteot vaativat paneutumista

Ekoteot vaativat paneutumista

SOL on tehnyt hyviä ja velvoittavia sitoumuksia nykyisiä ja tulevia sukupolvia ajatellen.
- Otamme ympäristö- ja vastuullisuusasiat tosissamme joka päivä, SOLin ympäristövastaava Paula Haanpää toteaa.