etusiulle artikkeli

JAA

Ortonilla palvellaan 24/7

– Meille tärkeintä on palvelujen kokonaisvaltainen manageeraus niin, että on yksi toimija, jonka kanssa asioita voidaan
käydä läpi ja parantaa esimerkiksi kustannustehokkuutta, Ortonin hallintopäällikkö Jari Kannisto sanoo.

PALVELURATKAISUT, KIINTEISTÖPALVELUT, TURVALLISUUSPALVELUT

Ortonilla palvellaan 24/7

Toiminta sairaalaympäristössä edellyttää erityisosaamista. Invalidisäätiö Ortonin ja SOLin yhteistyössä kiinteistöhuolto- ja turvallisuuspalvelut täydentävät kustannustehokkaasti toisiaan.

SOL on hoitanut Invalidisäätiö Ortonin kiinteistöhuoltoa Helsingin Ruskeasuolla jo yli 15 vuoden ajan. Kohta viisi vuotta palvelusopimukseen ovat kuuluneet myös sairaala-alueen ilta- ja yöaikaiset turvallisuuspalvelut. Tällainen palvelukokonaisuus takaa asiakkaalle ympärivuorokautisen läsnäolon kohteessa.

Pitkäaikainen yhteistyö ja henkilöstön vähäinen vaihtuvuus ovat sairaalalle turvallisuustekijöitä.

– Kun kiinteistöhuollon työaika päättyy alkuillasta, turvapuolella tullaan töihin. Jos sen jälkeen ilmenee jokin ongelma talotekniikassa, vartiointitehtävissä oleva henkilö voi kuvan välityksellä kysyä neuvoa SOLin päivystyksestä. Sieltä asia voidaan korjata etäohjauksella tai lähettää apua paikalle, Ortonin hallintopäällikkö Jari Kannisto kuvailee.

Myös palvelujohtaja Mari Suomalainen SOLista kehuu kiinteistöhuollon ja vartioinnin synergiaa.

– Meillä on aika paljon ”silmiä” kohteessa kellon ympäri huomioimaan asioita sekä kiinteistön kuntoon että turvallisuuteen liittyen. Nämä kaksi osa-aluetta auttavat toisiaan välittämällä tietoa akuuteista tilanteista, vaikka ne eivät kuuluisi omalle osaamisalueelle.
Asiakkaan näkökulmasta asiointi yhden toimijan kanssa on helpompaa kuin monen.

– Meille tärkeintä on palvelujen kokonaisvaltainen manageeraus niin; että on yksi toimija, jonka kanssa asioita voidaan käydä läpi palavereissa ja parantaa esimerkiksi kustannustehokkuutta, Kannisto sanoo.

Vartijan toimenkuva kehittyy

Ortonin palvelusopimus SOLin kanssa käsittää kaiken talotekniikan, huollon ja ulkoalueiden kunnossapidon sekä yöaikaisen vartioinnin. Potilasturvallisuudesta öisin vastaava vartija tekee muutakin kuin suoraan vartiointiin liittyviä tehtäviä.

– Alueella on kolme asuinkiinteistöä, joiden avainten hallinta ja tarvittaessa ovien aukaisut hoitaa yöpäivystäjä. Hänen toiminta-aikanaan sairaalaan tulee myös tavaralähetyksiä, jolloin vartija toimii käytännössä aulavahtimestarina. Tehtävä on painottumassa aulapalvelujen suuntaan. Asiakaspalvelu korostuu jatkossa, Jari Kannisto kertoo.

Hän korostaa sekä kiinteistönhuollon että vartioinnin edellyttävän hyvää perehtyneisyyttä toimintaan sairaalaympäristössä.
– Ammattitaitovaade on korkeampi kuin normikohteessa. Se on tässä selkeä erityispiirre.

Pitkäaikainen yhteistyö ja henkilöstön vähäinen vaihtuvuus ovat sairaalalle turvallisuustekijöitä.

– Meillä kiinteistöhuollossa yli 15 vuotta sitten aloittaneet henkilöt ovat edelleen SOLin palveluksessa. Se takaa hyvän varahenkilöjärjestelmän loma-aikoinakin, koska he tuntevat kohteen valmiiksi. Se on meille erinomainen asia, Kannisto kiittelee.

Tulossa on iso remontti

Ortonin sairaala-alueella SOLin turvapalvelujen piirissä on kaikkiaan kuusi kiinteistöä. Päärakennuksena on 30 000 kerrosneliömetrin kokoinen sairaala, mutta alueella on asuinkiinteistöjen ohella myös kuntoutuksen ja ammattiopiston toimintoja sekä apuvälineitä ja proteeseja valmistava tuotantolaitos.

Monessa toimipisteessä Uudellamaalla toimivalle Keskuspuiston ammattiopistolle valmistuu uusi oppilaitos Leppävaaraan, jonne opiston toiminnot muuttavat Ruskeasuolta.

– Ensi vuonna saneeraamme päärakennuksessa kaksi siipikokonaisuutta, yhteensä viisi tuhatta neliömetriä, muuhun käyttöön, Jari Kannisto kertoo.

Aiemmin Invalidisäätiö Ortonin pääkiinteistö on ollut kokonaan säätiön omilla toimijoilla, mutta jo nyt sinne on tullut ulkopuolisia vuokralaisia.

– Toimintoja mukautetaan siihen, että talossa on erilaisia terveydenhuollon toimijoita. Tavoitteena on luoda uudenlainen terveyden ja hyvinvoinnin keskus Orton Terveyspuisto, josta asiakas saa monipuolisia palveluja saman katon alta.

Yksi kehitysprojekti liittyy koko Ortonin alueen jätehuoltoon, joka suunnitellaan uuden jätelainsäädännön mukaiseksi.

– Siinä on SOLin asiantuntemus mukana. Sairaalassa syntyy kaikkia jätetyyppejä, myös kudosjätteitä. Jätehuollon kehitysprojekti kattaa kaiken alueelle tulevan ja täältä poistuvan tavaran, Kannisto kertoo.

SOL_Orton02

Ortonin iltatiimiläisiä. Palveluvastaava Lauri Lehikoinen (vas.) ja Jonna Suominen. Palveluesimies Tony Mattsson käväisee usein paikan päällä.

Olen ylpeä tiimistäni

Palveluesimies Tony Mattsson on vastannut toiminnasta sujuvuudesta Ortonilla jo parin vuoden ajan. Ammattivartija on ollut SOLilla töissä vuodesta 2012 ja on suorittanut työn ohella myös turvallisuusvalvojan erikoisammattitutkinnon.

– Siirryin tähän tehtävään Ylen kohde-esimiehen työstä ja olen viihtynyt erittäin hyvin. Parasta on ollut, kun olen saanut käyttää ammattitaitoani ja kehittää kohteen toimintoja yhteistyössä asiakkaan kanssa.

– Orton on iso kokonaisuus, missä pitää ottaa huomioon erilaiset ihmiset. Sairaalassa käy myös julkisuuden henkilöitä, joten salassapitoasiat korostuvat. Tiloissa toimii myös Keskuspuiston ammattiopisto, joten alueella liikkuu myös opiskelijoita.

– Meidän vartijamme ovat erittäin joustavia ja alan ammattilaisia. He selviävät haasteellisistakin tilanteista. Voin todella sanoa olevani heistä ylpeä.

Tony Matsson toimii palveluohjaajana myös Hartwall Areenalla. Vapaa-ajalla hän harrastaa Brasilialaista Jiu-jitsua

– Yritän myös nähdä kavereitani mahdollisimman paljon.

Orton

SOL Turvallisuuspalvelut

SOL Kiinteistöpalvelut

teksti: Juha Peltonen
kuvat: Timo Porthan

LUE LISÄÄ AIHEESTA

1 2 3 4 5 6 7 ... 8 »

half-moon
Yhdistäminen tuo laatua

Yhdistäminen tuo laatua

Gigantti testaa ratkaisua Suomen myymälöissä. – Tavoitteena on kustannustehokkuus ja vaivattomuus, Gigantin turvallisuuspäällikkö Pasi Malin sanoo.

half-moon
Hartwall Arenalla kuhisee tapahtumapäivinä

Hartwall Arenalla kuhisee tapahtumapäivinä

Valvomokopin luukulla on meneillään tapahtumaa edeltävä normaali kuhina. Info palvelee oman talon väkeä ja asiakkaita, ja kun Hartwall Arenalle soittaa tai lähettää sähköpostia niin asiaan tarttuu SOLilainen. 14 000 katsojan täyttäessä talon tarvitaan niin joustoa kuin reagointinopeuttakin.

half-moon
Perheyrittämisessä on voimaa

Perheyrittämisessä on voimaa

Rukakeskus on Suomen johtavia matkailuyrityksiä ja hiihtokeskustoimialan markkinajohtaja Suomessa lähes 20 prosentin osuudella hissilippujen myynnistä.

half-moon
Aina tarvitaan se viimeinen silaus

Aina tarvitaan se viimeinen silaus

Palvelupäällikkö Anne Määttä on pyörittänyt Rukakeskuksen siivoustoimintaa sopimuksen alusta alkaen. Määttä on kuusamolainen, ja niin ovat monet muutkin SOLin palkkalistoilla Rukalla ja Kuusamossa olevat.

half-moon
Apua saa vaikka takan sytyttämiseen

Apua saa vaikka takan sytyttämiseen

SOL on huolehtinut Rukakeskuksen kohteiden siivouksesta niiden avaamisesta alkaen. Syksyllä sopimus laajeni kattamaan myös kiinteistöpalvelut. Sopimus kattaa 24/7 päivystyksen ja kaikki muut kiinteistöpalvelun työt paitsi konelumityöt.

half-moon
Aurinkovoimala palvelee 24/7

Aurinkovoimala palvelee 24/7

Hämeenlinnassa sijaitsevaan 24/7 palvelevaan Aurinkovoimalaan voivat ottaa yhteyttä kaikki SOLin asiakkaat oli kysymys sitten henkilöstö-, siivous-, kiinteistö-, toimitila-, pesula- tai vartiointipalveluista.