etusiulle artikkeli

JAA

Tavoitteena viiden tähden asiakaskokemus

Technopoliksen ja SOLin kansainvälinen yhteistyö tuottaa tulosta. Kohdepäällikkö Sanna Koskenalho huolehtii Otaniemen Innopolin tiloista.

PALVELURATKAISUT, KIINTEISTÖPALVELUT, SIIVOUSPALVELUT, SOL MAAILMALLA

Tavoitteena viiden tähden asiakaskokemus

Technopoliksen ja SOLin hyvin toimivan yhteistyön taustalla on tarkkaan kirjattu palvelumalli. – Monipolvisessa organisaatiossa on tärkeää, että kaikki tietävät oman roolinsa, Technopolis-konsernin siivouspalveluista vastaava johtaja Satu Hurme-Tikkanen toteaa.

Technopoliksen pääkaupunkiseudun palvelupäällikkö Titta Paananen tiivistää Technopoliksen palvelukonseptin sanaan ainutlaatuinen.

Kaikki palvelee asiakkaiden menestymistä.

– Teemme töitä, että asiakkaamme menestyvät. Tavoitteemme on tehostaa heidän liiketoimintaansa.Tarjoamme erilaisille ja erikokoisille yrityksille optimaalisia tarpeiden mukaisia tilaratkaisuja ja muita palveluja, että he voivat keskittyä varsinaiseen liiketoimintaansa.

SOL_Technopolis

– ”Helppo elämä”, niin me määrittelemme Technopoliksen palvelumallin ja sitä pyrimme tarjoamaan, Technopolis-konsernin siivouspalveluista vastaava johtaja Satu Hurme-Tikkanen (oik.) sanoo. Vieressä SOL Palveluiden asiakkuusjohtaja Camilla Ottosson.

Konsernin siivouspalveluista vastaava johtaja Satu Hurme-Tikkanen korostaa, että Technopoliksen palvelutarjonta on niin laaja, että jokaisen on osattava hyvin roolinsa ja tiedettävä tehtävänsä.

– Monipolvisessa organisaatiossa on tiedettävä, kuka on keneenkin yhteydessä.

hyvapalvelu

SOL Palveluiden asiakkuusjohtaja Camilla Ottosson kertoo, että yhteistyötä Technopoliksen kanssa on tehty jo vuodesta 1999.

Suomessa yhteistyötä tehdään Espoossa, Lappeenrannassa, Jyväskylässä ja Oulussa. SOL tuottaa Technopolikselle siivous-, kiinteistö-, ja pesulapalveluja.

Hurme-Tikkasen mukaan Technopoliksen Suomen toimipaikkojen välillä ei ole suuria eroja.

– Oululaisilla yrityksillä on usein enemmän toimitilaa, 700 neliömetriä ei ole tavatonta. Espoossa taas on enemmän pieniä yrityksiä.

Kansainvälinen kumppanuus

Technopoliksen toiminta on nopeasti kansainvälistymässä ja kumppanuusmalli SOLin kanssa on otettu käyttöön myös Pietarissa sekä Vilnassa. Siellä yhteistyö sujuu saman toimintamallin mukaan kuin Suomessa.

SOL_TittaPaananen

– Tarjoamme samaa laatua kaikilla paikkakunnilla, Technopoliksen pääkaupunkiseudun palvelupäällikkö Titta Paananen sanoo.

– Käytössämme on kaikkialla sama palvelukonsepti ja pidämme yhteyttä Pietariin ja Vilnaan säännöllisesti muun muassa videoneuvottelujen avulla, Ottosson kertoo.

SOL on Paanasen mukaan tärkeä yhteistyökumppani, kun kyse on Technopoliksen tavoitteen ja moton, viiden tähden asiakaskokemus, siirtämisestä arjen käytäntöihin.

– Toimitilapalveluihimme kuuluvat kaikki tärkeät, yrityksen arkea helpottavat palvelut. Aulapalvelu, kokous- ja ravintolapalvelut, työpisteet satunnaiseen tilatarpeeseen, siivous, tietotekniikkapalvelut, hän luettelee ja lisää listaan myös pesula-, kampaamopalvelut ja lasten päiväkoditkin, Paananen kertoo.

– SOLin pesulapalvelujen tarjoaminen Technopoliksen asiakkaiden henkilöstölle lähti käyntiin Oulussa, Ottosson kertoo.

– Asiakkaamme voivat jättää pyykkinsä pestäväksi ja noutaa puhtaat vaatteet aulapalvelusta. Kukapa ei arvostaisi tällaista palvelua, hän lisää.

Tavoitteena on ’helppo elämä’

– ’Helppo elämä’, niin me määrittelemme Technopoliksen palvelumallin ja sitä pyrimme tarjoamaan. Kyse ei ole vain konseptista, vaan sen toteuttamisesta käytännössä. Kun henkilöstö on sitoutunut tehtäväänsä ja tietää yhteisen päämäärän, on tämä tavoite mah-dollista saavuttaa, Hurme-Tikkanen sanoo.

–Yksittäinen yritys saattaa ostaa esimerkiksi vain siivouspalveluja, mutta me emme tee niin. Katsomme kokonaisuutta omasta näkökulmastamme, Paananen huomauttaa.

– Merkittävää on, että palvelu ostetaan loppuasiakasta, ei Technopolista varten, hän lisää.

Huolellinen suunnittelu helpottaa arkea.

Paananen ja Ottosson toteavat, että hyvin konseptoitu toimintamalli helpottaa arkipäivää.Yhteinen näkemys on, että toimivan mallin takeena ovat selkeät säännöt.

– Pienetkin alkuperäisestä sopimuksesta poikkeavat pyynnöt tulee kirjata, jotta voimme käsitellä ne ja tarttua mahdolliseen ongelmaan, Paananen lisää.

Hän kertoo, että molemmilla yrityksillä on samankaltaiset palaveri- ja kokouskäytännöt. mutta se ei kuitenkaan tarkoita, että päivittäin istuttaisiin saman pöydän ääressä.

– Käymme käytännön asiat läpi joka viikko pidettävässä palaverissa ja neljä kertaa vuodessa pidämme laajemman toiminnanohjauspalaverin, johon osallistuvat myös palvelupäälliköt ja kohdevastaavat.

Laatua valvotaan yhdessä

Ottosson kertoo, että kerran kuukaudessa pidettävässä laadunseurantapalaverissa varmistetaan, että kaikki käytännössä toimii niin kuin on sovittu.

– Teemme myös omia laadunvalvontaan liittyviä tarkastuksia ja varmistuksia, hän lisää.

Technopolis

Espoon Otaniemessä on Pohjoismaiden suurin korkean teknologian keskittymä. Technopoliksen Innopoli rakennuskokonaisuus tarjoaa toimitilat yli 700 yritykselle.

Hurme-Tikkanen toteaa, että perisuomalaiseen tapaan ihmiset antavat kielteistä palautetta helpommin kuin kiittävät.

– Joskus kyse voi olla pelkästään siitä, että tuttu siivooja on vaihtunut toiseen, hän sanoo.

– On siis tärkeää, että esimerkiksi kesälomien aikana sijaisuuksia tekevät opastetaan talon tavoille, Ottosson lisää.

Kerran vuodessa SOL järjestää koulutustilaisuuden, jossa on myös Technopoliksen edustajat paikalla.

Toimintaa kehitetään koko ajan.

– Näissä tilaisuuksissa myös ideoimme uusia toimintamalleja ja jos ne osoittautuvat hyviksi otetaan ne käyttöön globaalisti, Ottosson kertoo.

Hurme-Tikkanen kuitenkin toteaa, että pelkästään ennakkosuunnitelman mukaisesti ei voi aina elää.

– Jos katsoisimme vain konseptia ja toimisimme sen mukaisesti, olisimme Camillan kanssa yhteyksissä vain kaksi kertaa vuodessa, hän naurahtaa. – Emme me huviksemme soittele nytkään, sillä en puutu operatiiviseen tekemiseen. Tavalliseen arkipäivään kuuluvat, eteen tulevat asiat pyritään kuitenkin selvittämään saman tien.

Technopoliksen oma bonusjärjestelmä palvelee Hurme-Tikkasen mukaan nimenomaan ’helpon elämän’ asettamia tavoitteita.

– Kyseessä on merkittävä taloudellinen kannustus, jonka maksamme yhteistyökumppaneillemme asiakkaiden antaman tyytyväisyyskyselyn ja pisteytysjärjestelmän tulosten mukaan. Palkkiot kertovat tyytyväisyydestä, ja olemme iloisia, kun voimme niitä jakaa. Viime vuonna parhaana Suomessa toimivana yksikkönä palkittiin Lappeenranta.

SOLSannaKoskenalho02

Hymyillen

Tapaamme Innopoliksen aulassa Espoon Technopoliksen kohdepäällikön Sanna Koskenalhon, joka viihtyy modernissa työympäristössä.

– Elokuussa olen ollut kuusi vuotta SOLilla töissä ja koko sen ajan täällä Innopoliksella. Olen viihtynyt ja mukavaa on, kun vuosien mittaan on tullut lisää haasteita ja vastuuta. Kun Innopoli 3 valmistui, minusta tuli esimies.

Sanna kiittelee SOLin koulutusjärjestelmää ja on osallistunut ahkerasti erilaisille kursseille.

– Olen suorittanut tutorkoulutuksen ja monia muita lähinnä siivousteknisiä kursseja.

– Minulla ei ollut pohjana alan ammattikoulutusta mutta näiden opintojen jälkeen ja tämän kokemuksen perusteella uskallan jo sanoa itseäni ammattilaiseksi.

Vapaa-aikansa Sanna viettää taiteellisesti.

– Harrastan maalaamista ja aina on jotain työn alla. Lisäksi luen paljon ja kirjoitan välillä itsekin

Ostamme silmiä ja korvia

SOL_Technopolis_Lappeenranta

Technopolis Lappeenrannasta on nopeat yhteydet maailmalle. Pietariin on vain puolentoista tunnin junamatka.

Aluejohtaja Markku Hokkanen toteaa, että rajan läheisyys ei sinänsä vaikuta Lappeenrannan Technopoliksen toimintaan.

– Venäläiset näkyvät kaupungin katukuvassa, mutta ei heitä tänne ovista ja ikkunoista ole tulossa.

MarkkuHokkanen01

– Emme osta vain palveluja, vaan myös laatua ja asiakasyritystemme huomioimista, Technopoliksen aluejohtaja Markku Hokkanen sanoo.

Hokkanen toivottaisi enemmänkin venäläisyrityksiä tervetulleiksi Technopolikseen. Hän on vakuuttunut, että kansainvälisyys kasvattaa kaupungin toiminnallisuutta. Hokkanen ei viime aikojen uutisoinnista huolimatta usko, että rajanaapureiden välinen yhteistyö olisi hiipumassa.

– Kauppa on viimeiset kymmenen vuotta kasvanut täällä huimasti. On ihan normaalia, että se välillä osoittaa hiljenemisen merkkejä.

Yhteistyö kaakonkulmalla toimii hyvin.

SOL Palvelujen palvelujohtaja Noora Wessman korostaa, että Technopoliksen kanssa tehtävässä yhteistyössä on kyse kumppanuudesta. Hän kokee Lappeenrannan menestyksen Technopoliksen asiakastyytyväisyyskyselyssä yhteistyön luontevana jatkona.

– Yhteistyö kaakonkulmalla toimii hyvin, ja ihmiset ovat sitoutuneita työhönsä ja yhteisiin tavoitteisiin.

Lappeenranta on Wessmanin mielestä kaikkea muuta kuin syrjäinen kolkka itärajan tuntumassa.

– Rajan läheisyys ja yliopisto luovat kaupunkiin kansainvälisen ilmapiirin, hän sanoo.

Hokkanen allekirjoittaa Wessmanin mielipiteen SOL Palveluiden ja Technopoliksen toimivasta yhteistyöstä. Myös hän kutsuu sitä kumppanuudeksi.

– Emme osta vain siivouspalveluja, vaan myös laatua ja asiakasyritystemme huomioimista. Ostamme silmiä ja korvia, hän sanoo.

– SOL Palveluiden työntekijät näkevät asiakkaitamme useammin kuin me, hän toteaa.

TEKSTI HANNELE KOSKINEN

KUVAT TIMO PORTHAN, VAULA AUNOLA, HANNELE KOSKINEN, TECHNOPOLIS

➜ www.technopolis.fi

Yhdessä maailmalla

Ensimmäinen laatukierros Vilnan Technopoliksen uusissa tiloissa on päättynyt, ja Technopolis-konsernin siivouspalveluista vastaava johtaja Satu Hurme-Tikkanen on tyytyväinen näkemäänsä.

Technopoliksen ja SOLin kansainvälinen yhteistyö alkoi vuonna 2009 Pietarista.

Yhtä hymyä ovat myös Technopoliksen paikallinen palvelupäällikkö Vytaute Tutkute ja SOLin palveluesimies Povilas Bagdonas. He tekevät tiiviisti yhteistyötä, jotta Technopolis on yrityksille paras vaihtoehto toimitilaksi.

– Tällä hetkellä asiakkaamme ovat pääosin isoja kansainvälisiä yrityksiä, kertoo Tutkute.

– Technopoliksen mallin mukaan tarjoamme yrityksille tilojen lisäksi myös muita palveluita. Alueellamme on esimerkiksi päiväkoteja ja kuntosaleja, ja ravintolatarjontamme monipuolistuu entisestään lähiaikoina.

SOL_Technopolis_Vilna01

Vilnan Technopoliksen palvelupäällikkö Vytaute Tutkute ja SOLin palveluesimies Povilas Bagdonas tekevät tiivistä yhteistyötä.

Tutkute kertoo, että uusien tilojen myötä palvelutarjontaa on voitu kehittää edelleen.

– Tärkeää on se, että olemme tehneet myös siivouksen helpoksi. Olemme miettineet valmiiksi erilaisia siivousohjelmia ja valinneet palvelun tuottajaksi SOLin. Kannustamme asiakkaitamme käyttämään tätä vaihtoehtoa hyväkseen.

SOLin ja Technopoliksen kansainvälinen yhteistyö alkoi vuonna 2009 Pietarista. Yhteistyötä on helppo jatkaa molemmille toimijoille uudessa maassa Liettuassakin, kun molemmat yritykset pyrkivät samaan - asiakkaan odotusten ylittämiseen.

TEKSTI JAANA RYYNÄNEN 

Technopolis tarjoaa tiloja yritysten toimintaan viidessä maassa Pohjoismaissa ja Baltiassa. Technopoliksen ydinarvona on jatkuvasti ylittää asiakkaiden odotukset tarjoamalla erinomaiset puitteet ja ratkaisut 1 500 yritykselle ja 32 000 työntekijälle Suomessa, Norjassa, Virossa, Venäjällä ja Liettuassa. Vuonna 2013 Technopolis osti neljä uutta kampusta, joiden vuokrattavissa oleva pinta-ala oli lähes 170 000 m2. Technopolis Oyj osake (TPS1V) on listattu NASDAQ OMX Helsingin pörssiin. Viime vuonna konsernin liikevaihto oli 126,3 miljoonaa euroa.➜ www.technopolis.fi

LUE LISÄÄ AIHEESTA

1 2 3 4 5 6 7 ... 8 »

half-moon
Sairaalan kumppanina

Sairaalan kumppanina

SOL huolehtii Tampereen yliopistollisen sairaalan ei-hoidollisten tilojen puhtaudesta. – Hyvään kumppanuuteen kuuluu aktiivinen vuoropuhelu, Taysin vastuualuejohtaja Hannele Heino toteaa.

half-moon
Hartwall Arenalla kuhisee tapahtumapäivinä

Hartwall Arenalla kuhisee tapahtumapäivinä

Valvomokopin luukulla on meneillään tapahtumaa edeltävä normaali kuhina. Info palvelee oman talon väkeä ja asiakkaita, ja kun Hartwall Arenalle soittaa tai lähettää sähköpostia niin asiaan tarttuu SOLilainen. 14 000 katsojan täyttäessä talon tarvitaan niin joustoa kuin reagointinopeuttakin.

half-moon
Perheyrittämisessä on voimaa

Perheyrittämisessä on voimaa

Rukakeskus on Suomen johtavia matkailuyrityksiä ja hiihtokeskustoimialan markkinajohtaja Suomessa lähes 20 prosentin osuudella hissilippujen myynnistä.

half-moon
Aina tarvitaan se viimeinen silaus

Aina tarvitaan se viimeinen silaus

Palvelupäällikkö Anne Määttä on pyörittänyt Rukakeskuksen siivoustoimintaa sopimuksen alusta alkaen. Määttä on kuusamolainen, ja niin ovat monet muutkin SOLin palkkalistoilla Rukalla ja Kuusamossa olevat.

half-moon
Apua saa vaikka takan sytyttämiseen

Apua saa vaikka takan sytyttämiseen

SOL on huolehtinut Rukakeskuksen kohteiden siivouksesta niiden avaamisesta alkaen. Syksyllä sopimus laajeni kattamaan myös kiinteistöpalvelut. Sopimus kattaa 24/7 päivystyksen ja kaikki muut kiinteistöpalvelun työt paitsi konelumityöt.

half-moon
Aurinkovoimala palvelee 24/7

Aurinkovoimala palvelee 24/7

Hämeenlinnassa sijaitsevaan 24/7 palvelevaan Aurinkovoimalaan voivat ottaa yhteyttä kaikki SOLin asiakkaat oli kysymys sitten henkilöstö-, siivous-, kiinteistö-, toimitila-, pesula- tai vartiointipalveluista.