etusiulle artikkeli

JAA

Yhdistäminen tuo laatua

– Nyt minulla on kolmen sijasta vain yksi yhteyshenkilö, Gigantin turvallisuuspäällikkö Pasi Malin sanoo.

PALVELURATKAISUT

Yhdistäminen tuo laatua

Gigantti testaa ratkaisua Suomen myymälöissä. – Tavoitteena on kustannustehokkuus ja vaivattomuus, Gigantin turvallisuuspäällikkö Pasi Malin sanoo.

Norjasta ponnistava, nykyisin brittiläisomisteinen kodin­elektroniikkaketju Gigantti avasi ensimmäisen myymälänsä Suomeen vuonna -99. Uudenlainen kodinkoneliikkeen palvelumalli, jossa hinnat ovat selkeästi esillä eivätkä löydy tinkimisen jälkeen myyjän takataskusta, sai asiakkaat puolelleen ja nyt myymälöitä on jo 39.

Meidät vakuutti SOLin siivous- ja kiinteistönhoitopalvelujen vankka osaaminen ja lisäksi heillä on omaa vartiointiliiketoimintaa.

Kesäkuun alussa yritys ilmoitti entisten myymälöiden lisäksi lanseeraavansa Suomeen uuden Gigantti Phonehouse -ketjun. Se on Gigantin emoyhtiön Elkjøpin pohjoismainen konsepti. Phonehouse-myymälöitä on tällä hetkellä Ruotsissa 84 ja Norjassa 27. Taajamakeskustoihin avattavissa pienemmissä myymälöissä keskitytään puhelimiin, tarvikkeisiin, äly- ja urheilukelloihin, kuulokkeisiin, pieniin kaiuttimiin, tabletteihin ja liittymiin. Ensimmäinen myymälä on jo avattu Helsinkiin kauppakeskus Kamppiin. 

pasi_malin

Turvallisuus on Gigantin Pasi Malinille lempilapsi. – Hyvä vartija ymmärtää toimeksiantajan maailmaa.

Yhteisen kielen löytyminen

Gigantin turvallisuuspäällikkö Pasi Malin vastaa kansainvälisesti Gigantin myymälöiden turvallisuudesta.

– Keskustelimme emoyhtiön tasolla eri palveluista. Mietimme ovatko kiinteistönhoito, siivous ja vartiointi oikein toteutettuja sekä ovatko ne riittäviä ja kustannustehokkaita.

– Ehdotin Suomea monitoimimallin pilotoinnin kohdemaaksi, koska vastaan täällä turvallisuuden lisäksi muiden epäsuorien palveluiden hankinnasta ja vartioinnin lisäksi sekä siivous että kiinteistönhuolto ostettiin täällä ennen eri toimijoilta. 

Malin kertoo, että kokeilulla tavoitellaan ennen kaikkea ajan säästöä ja kustannustehokkuutta. 

– Tietysti määrittelemme myös vaadittavan palvelutason kaikilla osa-alueilla ja sen on toteuduttava. 

Kumppanin valinnassa painoivat ammattitaito, kokemus ja yhteisen kipinän löytäminen.

– Kovin monella ehdokkaalla ei ollut tarjota näin laajaa palveluvalikoimaa. Meidät vakuutti SOLin siivous- ja kiinteistönhoitopalvelujen vankka osaaminen ja lisäksi heillä on omaa vartioimisliiketoimintaa. 

– Tärkeää oli myös yhteisen kielen löytyminen neuvottelujen aikana. Palvelujen ostamisessa yhteyshenkilön merkitys korostuu aina. Saimmekin sovittua, että yhteyshenkilöksi tulee työntekijä, joka tuntee sekä meidät että kaikki kolme palvelualuettamme jo vuosien takaa. Nyt minulla on kolmen sijasta vain yksi yhteyshenkilö, ja on huomattavasti helpompaa, kun voin hoitaa hänen kanssaan kaikkiin palveluihin liittyvät asiat.

Kaikkien palveluiden pitää näkyä myymälässämme sellaisena kuin haluamme.

Malin toteaa, että turvallisuuspalvelut voi hyvin yhdistää muihin palveluihin.

– Tunnustan, että olen itsekin kuulunut turvallisuuspäällikkönä sellaiseen vanhaan koulukuntaan, joka ajatteli, että siivous ja vartiointi pitää ostaa eri toimittajilta sen takia, ettei synny sisäpiiririskiä. Ajat kuitenkin muuttuvat ja nykyään ei puhuta enää pienistä firmoista ja yksittäisistä huoltomiehistä vaan ammattimaisesti johdetuista erillisistä liiketoimintayksiköistä eli en näe tässä enää mitään riskiä.

_30I5165

- Tärkeää oli myös yhteisen kielen löytyminen neuvottelujen aikana, Gigantin turvallisuuspäällikkö Pasi Malin sanoo. Vierellään palveluesimies Tony Mattsson ja vartija Lorik Crnobreg.

Palvelua talon tyyliin

– Vartioinnin puolella SOL ei vielä ole suurimpien joukossa, mutta haluamme olla mukana saattamassa heitä kasvuun. On kaikkien asiakkaiden etu, että alalle saadaan lisää kilpailua, joka tuo mukanaan sekä kustannustehokkuutta että kehitystä.

– Sopimuksen alkuaikoina meillä oli pieniä haasteita joissakin kauempana sijaitsevissa kohteissa, missä SOL käyttää vartioinnissa alihankkijoita, mutta kaikki ne on onnistuttu voittamaan. Sinänsä alalla yleinen alihankkijoiden käyttö ei ole mikään ongelma, koska sopimusvastuuhan on SOLilla. Enkä näe mitään syytä miksi en voisi suositella heitä vartiointi- ja turvallisuuspalveluiden toimittajaksi.

Kiinteistö- ja siivouspalveluiden osaamiselle Malin antaa kiitosta sopimuksen alusta alkaen.

– Ne ovat selkeästi heidän ydinosaamistaan. Luotamme täysin heidän ammattitaitoonsa, että he pitävät kiinteistömme kunnossa. Samoin siivouksesta annetut palvelunkuvaukset ja kriteerit on onnistuttu täyttämään tosi hyvin. Olen myös itse luopunut vanhoista ennakkoluuloista, ettei siivousta voisi tehdä myymälän aukioloaikaan. Kyllä tänä päivänä ammattilainen voi tehdä työtään päivällä kuten muutkin. Aiemmin valtavan myymälän siivoaminen muutaman aamuvarhaisen tunnin aikana oli myös hyvin kallista. 

– Meille on tärkeää, että kaikki palvelut näkyvät myymälässämme sellaisena kuin oletamme. SOlilaiset tekevät töitä asiakkaidemme ja henkilökuntamme keskuudessa. Haluamme, että silloin he ajattelevat meidän sinivihreitä ajatuksiamme.

Palvelupaketteja hienosäädetään

Pasi Malin kertoo, että SOL huolehtii Gigantti Oy:n kahdenkymmenen oman myymälän siivouspalveluista ja neljän myymälän kiinteistöhuollosta. Muut ovat franchise-liikkeitä.

– Vartioinnin vastuu heillä on koko ketjussa. Sopimuksen tekovaiheessa ajattelin tietysti automaattisesti kaikkien näiden myymälöiden puolesta ja päätin miten paljon ne tarvitsevat kutakin palvelua. On varsin ymmärrettävää, että kaikkien osalta päätös ei mennyt aivan nappiin.

Hän kertoo, että myymälät saattavat toivoa esimerkiksi vartiointia eri aikaan tai muutoksia siivoukseen.

– Toimimme tietenkin myymälöiden paikallisten tarpeiden mukaan. Olemmekin koko vähän yli vuoden kestäneen sopimusajan muokanneet näitä myymäläkohtaisia palvelupaketteja SOLin kanssa ja se on sujunut oikein joustavasti. Sopimuksessamme on selkeät raamit, mutta eväät ja sisältö tulevat sen mukaan mitä me tarvitsemme.

Hyvän vartijan hoksottimet

Pasi Malin kertoo olevansa turvallisuuspäällikkö sydämeltään jo 27 vuoden kokemuksella.

– Graafista tekniikkaa lukeneena hyppäsin vuonna -90 vedonlyönnin seurauksena ulos mukavuusalueeltani ja menin vartiointiliikkeeseen töihin. Tässä sitä nyt sitten ollaan, Malin hymyilee ja toteaa, että turvallisuus on hänelle lempilapsi.

Malinin mukaan hyvän vartijan ei suinkaan tarvitse olla jääkaapinkokoinen.

– Paljon tärkeämpää ovat hyvät hoksottimet ja se, että ymmärtää toimeksiantajan maailmaa. Sillä pääsee pitkälle. Haluan, että meidän myymälöissämme vartijat miettivät itse, mistä hävikkiä voi syntyä ja kertovat myös myyjillemme sen, mitä he voivat tehdä toisin. 

crnoberg_lorik

Oppisopimuksella ammattiin

Tammiston Gigantin asiakkaille hymyilee vartija Lorik Crnobreg. Alunperin automyyjäksi valmistunut mies löysi tiensä SOLiin laivasiivouksen kautta.

 – Ehdin myös kokeilla hotellipuolta. Iso talo antaa mahdollisuuksia ja alaa voi halutessaan vaihtaa.

Lorik on suorittanut SOLilla työn ohella oppisopimuksella vartijan ammattitutkinnon.

– Työnä tämä on vaihtelevaa eikä yksikään päivä ole samanlainen.

Gigantti

SOL Palveluratkaisut

Teksti: Vaula Aunola // Kuvat: Antero Aaltonen

LUE LISÄÄ AIHEESTA

1 2 3 4 5 6 7 ... 8 »

half-moon
Hartwall Arenalla kuhisee tapahtumapäivinä

Hartwall Arenalla kuhisee tapahtumapäivinä

Valvomokopin luukulla on meneillään tapahtumaa edeltävä normaali kuhina. Info palvelee oman talon väkeä ja asiakkaita, ja kun Hartwall Arenalle soittaa tai lähettää sähköpostia niin asiaan tarttuu SOLilainen. 14 000 katsojan täyttäessä talon tarvitaan niin joustoa kuin reagointinopeuttakin.

half-moon
Perheyrittämisessä on voimaa

Perheyrittämisessä on voimaa

Rukakeskus on Suomen johtavia matkailuyrityksiä ja hiihtokeskustoimialan markkinajohtaja Suomessa lähes 20 prosentin osuudella hissilippujen myynnistä.

half-moon
Aina tarvitaan se viimeinen silaus

Aina tarvitaan se viimeinen silaus

Palvelupäällikkö Anne Määttä on pyörittänyt Rukakeskuksen siivoustoimintaa sopimuksen alusta alkaen. Määttä on kuusamolainen, ja niin ovat monet muutkin SOLin palkkalistoilla Rukalla ja Kuusamossa olevat.

half-moon
Apua saa vaikka takan sytyttämiseen

Apua saa vaikka takan sytyttämiseen

SOL on huolehtinut Rukakeskuksen kohteiden siivouksesta niiden avaamisesta alkaen. Syksyllä sopimus laajeni kattamaan myös kiinteistöpalvelut. Sopimus kattaa 24/7 päivystyksen ja kaikki muut kiinteistöpalvelun työt paitsi konelumityöt.

half-moon
Aurinkovoimala palvelee 24/7

Aurinkovoimala palvelee 24/7

Hämeenlinnassa sijaitsevaan 24/7 palvelevaan Aurinkovoimalaan voivat ottaa yhteyttä kaikki SOLin asiakkaat oli kysymys sitten henkilöstö-, siivous-, kiinteistö-, toimitila-, pesula- tai vartiointipalveluista.