etusiulle artikkeli

JAA

Palvelumuotoilua ennen aikojaan

Logon on suunnitellut Antti Porkka ja hymynaaman on piirtänyt vapaalla kädellä Kale Haapanen.

SOL25

Palvelumuotoilua ennen aikojaan

Uuden yrityksen aurinkoinen ilme syntyi avoimuudella ja rohkeudella, vaikka epäilijöitä riitti.

Hallituksen puheenjohtaja Anu Eronen kertoo, että henkilöstölle pidettiin nimikilpailu.

- Lähetimme positiivisimmat ehdotukset kielitoimistoon tutkittavaksi ja sieltä tuli takaisin latinalainen aurinko – SOL. Ihastuimme siihen, se oli lyhyt, ytimekäs ja siitä saisimme suoraan meidän brändin.

Silloisessa mainostoimistossa ei kuitenkaan ihastuttu.

– He eivät sitä suositelleet, vaan suorastaan varoittivat. Nimen olisi pitänyt olla jotain pönöttävää, byrokraattista kuten Suomen laatutalo. Päätettiin kysyä asiakkaiden mielipidettä. Kiersin kymmenen erilaista yritystä ja seitsemässä sanottiin, että nimi on huono, mutta silti valitsimme sen, Anu Eronen kertoo nauraen.

Logoa palkattiin suunnittelemaan Taideteollisessa korkeakoulussa opiskeleva Antti Porkka. Hän teki suunnittelutyötä vähän hitaanlaisesti, eikä olisi halunnut näyttää keskeneräisiä luonnoksia.

Sehän sopi meille, värikkäille ihmisille.

– Lopulta soitin hänelle ja sanoin, että minulla on kuule tietokone täällä päällä ja tule katsomaan, mitä olen täällä vääntänyt. Hän syöksyi tänne ja parin päivän päästä logo oli valmis. Nykyään hän pyörittää erittäin menestyvää alan yritystä kaverinsa kanssa ja jälkikäteen kuulin, että häntä oli lohduteltu, että se Anu on ihan mahdoton.

Väreiksi tuli keltainen ja punainen.

– Sehän sopi meille, värikkäille ihmisille. Uusiin tiloihin oli jo suunniteltu brändiväreistä mitään tietämättä meidän ja Inkisen ideoiden pohjalta paljon siihen sopivaa.

– Hymynaaman on piirtänyt vapaalla kädellä Kale Haapanen, jonka toimiston kanssa olin tehnyt töitä. Soitin hänelle, että saataisiinko me käyttää sitä piirustusta ja se sopi.

Aiheesta tehtiin 2000-luvulla väitöskirjakin, ja merkin voima on tosi vahva.

– Se toimii ajurina sellaisissa tilanteissa, joissa ei ole muuta. Kun laitat naurunaaman roikkumaan pesulan katosta, se velvoittaa meitä eikä asiakaskaan voi tulla sisään hymyilemättä.

Kun palvelumuotoilu sitten 2000-luvun alussa rantautui Suomeen, SOLilaiset lähtivät innoissaan osallistumaan yliopiston projektiin.

– No, siitä ei paljon saatu, ja se professori totesikin, että me oltiin tehty palvelumuotoilua jo ennen kuin koko termiä tunnettiin. Pesuloissakin oli Jacobsonin upeat tuolit ja huippuvalaisimet.

SOLin yrityskulttuuriin kiinnittyivät myös iskevät sloganit, joista monen takana on Anu.

– Yllättäen jotkut niistä ovat kantaneet vuosia. Kuten ”usko ja unelmat vievät eteenpäin” tai ”asiakastahan varten täällä ollaan”, vaikka kaikkihan me se tiedetään, että pohjimmiltaan itseämmehän varten me täällä ollaan. Sloganit säästävät sanoja, kun ei tarvitse selitellä.

Symboliikkaa viljellään myös mittareissa.

– 90-luvulla käytimme esimerkiksi sääsymboleja tulostavoitteiden toteutumisen kuvaamiseen, ja kaikkihan sen heti ymmärtää, jos salamoi. Se oli huomattavasti tehokkaampaa kuin pelkät luvut.

anu_eronen

Solisevaa kovuutta

Jos et tee hyvää laatua, niin ei sitä pelkällä hymyllä pärjää. – Meidän piti kehittää mittareita niin laatua kuin asiakastyytyväisyyttä varten, jotta voitiin tehdä tulosta, Anu Eronen toteaa.

Lue artikkeli

LUE LISÄÄ AIHEESTA

1 2 3 4

half-moon
Liisa Jorosen johtamisopit loivat SOLin menestyksen

Liisa Jorosen johtamisopit loivat SOLin menestyksen

Ihminen haluaa tehdä työnsä mahdollisimman hyvin, ja hänelle on annettava siihen mahdollisuus ilman turhaa byrokratiaa ja kahlitsevia sääntöjä. Liisa Jorosen johdolla 25 vuotta sitten käyttöön otetut johtamisen opit toimivat edelleen SOLin menestyksen peruspilareina.

half-moon
Oikeat kysymykset

Oikeat kysymykset

Toimitusjohtaja Juhapekka Joronen toteaa pääkirjoituksessaan, että SOL oli jo alkuaikoinaan erittäin poikkeava yritys ja edelläkävijä monissa asioissa. 

half-moon
Anu Eronen Sol

Solisevaa kovuutta

Jos et tee hyvää laatua, niin ei sitä pelkällä hymyllä pärjää. – Meidän piti kehittää mittareita niin laatua kuin asiakastyytyväisyyttä varten, jotta voitiin tehdä tulosta, Anu Eronen toteaa.

half-moon
Monimuotoisuus rikastuttaa

Monimuotoisuus rikastuttaa

– Maahanmuuttajat ovat meille voimavara. He tuovat iloa ja rikkautta työyhteisöön, SOLEMOn toimitusjohtaja Peppi Kaira sanoo.

half-moon
SOLin oppivuodet maailmalla

SOLin oppivuodet maailmalla

– Paljon se on ottanut, mutta paljon antanutkin, toteaa Juhapekka Joronen hymyillen ja lisää, että suunta otetaan sinne, missä perheyrityksen arvot toimivat.

half-moon
Aurinkoisuus valloitti meidät

Aurinkoisuus valloitti meidät

– Meillä oli punaiset kassit, joissa säilyttää tavaroitaan ja istumapaikan sai valita vapaasti. Sihteerejä ei palkattu ja taloushallinto vastasi suoraan toimitusjohtajalle. Täällä laukkasi vieraita tätä menoa ihmettelemässä, Anu Eronen kertoo.