etusiulle artikkeli

JAA

Palveluvastaavien perehdytys yllätti positiivisesti

– Esimerkiksi SOLin tekemää riskikartoitusta ei tietääksemme kukaan muu ole tehnyt oma-aloitteisesti, Tikkurilan kiinteistö- ja kunnossapitopäällikkö Viinanen kiittää. Taustalla palveluvastaava Maiu Ebrok.

SOL25, KOULUTUS, PALVELURATKAISUT, SIIVOUSPALVELUT

Palveluvastaavien perehdytys yllätti positiivisesti

Tikkurilassa sisäiset reklamaatiot siivoustyöstä loppuivat kertaheitolla, kun SOL aloitti työt tehtaalla.

Tikkurila kilpailutti keväällä 2016 siivouspalvelunsa ja uudeksi yhteistyökumppaniksi valikoitui SOL Palvelut. 

– SOL on hoitanut alueella postitus- ja lähetyspalvelut aiemminkin eli ihan uutta yhteistyö ei ole, Tikkurilan kiinteistö- ja kunnossapitopäällikkö Mikko Viinanen kertoo.

Turvallisuus keskeisessä roolissa

Tikkurilan maalitehdas on kemiallisia aineita käsittelevä teollisuusalue, joten turvallisuuskysymykset ovat siellä merkittävässä roolissa. Tuotanto pyörii samanaikaisesti siivoustyön kanssa ja vaikka myrkkyjä ei käsitelläkään, maalin raaka-aineita on jatkuvasti esillä, minkä vuoksi suojautuminen on olennaista. 

SOLTikkurilaMikkoViinanen

– Meistä perinpohjainen perehdytystyö oli ainoastaan positiivinen asia eikä se käytännössäkään työllistänyt meidän väkeä juuri lainkaan, Viinanen sanoo.

Tikkurila pitää aina uusille työntekijöille turvallisuuskoulutuksen, jolla myös SOLin ja Tikkurilan yhteistyö käynnistyi.

– Meille oli positiivinen yllätys, miten perusteellisesti he halusivat perehdyttää oman väkensä sen lisäksi. Esimerkiksi SOLin tekemää riskikartoitusta ei tietääksemme kukaan muu ole tehnyt oma-aloitteisesti, Viinanen kiittää.

Kartoitus, koulutus ja konseptimalli

Yhteistyö käynnistyi tutustumiskierroksilla, joissa Tikkurilan alue-esimiehet kierrättivät SOLin koulutustiimiä eri kohteissa.

– Tämä on vanha kiinteistö, jossa erillisiä rakennuksia on toista kymmentä. Se tuo lisähaastetta alueen haltuunottoon ja tietenkin myös turvallisuuskysymyksiin, kun esimerkiksi talviaikaan joutuu siirtymään liukkailla pihoilla rakennuksesta toiseen, Viinanen myöntää.

Tutustumiskierroksia seurasi SOLin oma starttikoulutus, jossa palveluvastaavat perehdytettiin alueeseen ja tehtävään.

Työn selkiyttämiseksi ja toimivuuden varmistamiseksi tehtiin vielä kuvallinen konseptimalli eri työtehtävistä.

– Meistä perinpohjainen perehdytystyö oli ainoastaan positiivinen asia eikä se käytännössäkään työllistänyt meidän väkeä juuri lainkaan, Viinanen sanoo.

– Tulokset näkyivät heti, sillä sisäiset reklamaatiot siivouksesta loppuivat kuin seinään. Yhteistyö on myös jatkunut ainakin tähän asti todella hyvin, hän jatkaa.

Näin se tehtiin

Heinäkuu

Haltuunottopalaveri: vastuiden, aikataulujen ja tutustumiskierrosten sopiminen

Tutustumiskierrokset ja koulutussuunnitelma

Riskikartoitus ja lean-kierrokset

Elokuu

Kaksiosainen starttikoulutus: perehdytys ja lähikoulutus

Loppusyksy

Konseptin rakentaminen, tarkennus ja hyväksytys asiakkaalle

Siivoustyö vei mennessään

SOLMInnaSupperi-5098

SOLilainen moniosaaja Minna Supperi toimii esimiehenä Tikkurilan väritehtaan tiimille.

– Tulin alalle vähän vahingossa. Opiskelin ensin elintarviketyöntekijäksi ja sen jälkeen autoasentajaksi. Asuin silloin Ivalossa, mutta kaamos ajoi minut ja silloisen puolisoni etsimään töitä etelästä. Sain töitä junasiivouksesta ja siivousala vei mennessään.

Minnalle on kertynyt yli 17 vuoden aikana kokemusta siivouksen palveluohjaajana ja esimiehenä monenlaisista kohteissa.

– Junasiivouksesta siirryin lentokonesiivoukseen ja sen jälkeen olen tehnyt kiinteistösiivousta.

SOLille Minna tuli töihin pari vuotta sitten ja opiskeli työn ohella vielä yhden tutkinnon lisää. Hän suoritti viime vuonna kiinteistöpalvelujen erikoisammattitutkinnon.

– Täytyy sanoa, että olen todella tyytyväinen. Täällä todella pidetään ihmisistä huolta ja annetaan mahdollisuuksia kasvattaa ammattitaitoa.

– Asiakkaamme myös arvostavat tätä toimintatapaa. Esimerkiksi Tikkurilassa pidettiin jo ennen töiden alkamista kahden viikon mittainen perehdytysjakso ja lisäksi meillä on jatkuvasti täällä kohdekoulutuksia. Asiakas on suhtautunut niihin aina positiivisesti ja jopa antanut niitä varten tilat meidän käyttöömme.

Minna toteaa, että kaikesta osaamisesta on konkreettista hyötyä.

– Tuohan se myös säästöjä, että pystyn esimerkiksi vaihtamaan paineletkun tarvittaessa eikä tarvitse tilata erikseen huoltomiestä.

Tikkurilan tiimi tekee tiivistä yhteistyötä.

– Meillä on täällä tosi hyvä henki. Kun omat työt on saatu valmiiksi, soitetaan ohjaajalle, joka ohjaa auttamaan, sinne missä apua kaivataan. Myös sijaisuuksia varten kaikille alueille on koulutettu tekijät jo valmiiksi.

SOL Siivouspalvelut

SOL Palveluratkaisut

www.tikkurila.fi

Teksti: Tiina Parikka Kuvat: Timo Porthan

LUE LISÄÄ AIHEESTA

1 2 3 4

half-moon
Liisa Jorosen johtamisopit loivat SOLin menestyksen

Liisa Jorosen johtamisopit loivat SOLin menestyksen

Ihminen haluaa tehdä työnsä mahdollisimman hyvin, ja hänelle on annettava siihen mahdollisuus ilman turhaa byrokratiaa ja kahlitsevia sääntöjä. Liisa Jorosen johdolla 25 vuotta sitten käyttöön otetut johtamisen opit toimivat edelleen SOLin menestyksen peruspilareina.

half-moon
Oikeat kysymykset

Oikeat kysymykset

Toimitusjohtaja Juhapekka Joronen toteaa pääkirjoituksessaan, että SOL oli jo alkuaikoinaan erittäin poikkeava yritys ja edelläkävijä monissa asioissa. 

half-moon
Anu Eronen Sol

Solisevaa kovuutta

Jos et tee hyvää laatua, niin ei sitä pelkällä hymyllä pärjää. – Meidän piti kehittää mittareita niin laatua kuin asiakastyytyväisyyttä varten, jotta voitiin tehdä tulosta, Anu Eronen toteaa.

half-moon
Monimuotoisuus rikastuttaa

Monimuotoisuus rikastuttaa

– Maahanmuuttajat ovat meille voimavara. He tuovat iloa ja rikkautta työyhteisöön, SOLEMOn toimitusjohtaja Peppi Kaira sanoo.

half-moon
SOLin oppivuodet maailmalla

SOLin oppivuodet maailmalla

– Paljon se on ottanut, mutta paljon antanutkin, toteaa Juhapekka Joronen hymyillen ja lisää, että suunta otetaan sinne, missä perheyrityksen arvot toimivat.

half-moon
Aurinkoisuus valloitti meidät

Aurinkoisuus valloitti meidät

– Meillä oli punaiset kassit, joissa säilyttää tavaroitaan ja istumapaikan sai valita vapaasti. Sihteerejä ei palkattu ja taloushallinto vastasi suoraan toimitusjohtajalle. Täällä laukkasi vieraita tätä menoa ihmettelemässä, Anu Eronen kertoo.