etusiulle artikkeli

JAA

Perheyrittämisessä on voimaa

– Meidät on vakuuttanut SOLin tekemisen taso, olemme olleet koko ajan samalla aallonpituudella, Rukakeskus Oy:n kaupallinen johtaja Kaisa Sirniö sanoo.

SOL25, PALVELURATKAISUT

Perheyrittämisessä on voimaa

Rukakeskus on Suomen johtavia matkailuyrityksiä ja hiihtokeskustoimialan markkinajohtaja Suomessa lähes 20 prosentin osuudella hissilippujen myynnistä.

Rukakeskus Oy:n kaupallinen johtaja Kaisa Sirniö toteaa, että Ruka brändättiin niin hyvin 1990-luvulla, että se kantaa edelleen.

Meillä on huippu henkilöstö, joka on ylpeä työstään.

– Perheyrittäjän arvot näkyvät toiminnassamme. SOL on myös perheyritys ja siksi arvomme ovat hyvin samankaltaisia, eli ne sopivat hyvin yhteen, Sirniö jatkaa.

Rukakeskuksen omistaa Ahon perhe, jonka Aho Group Oy valittiin Vuoden 2008 Perheyritykseksi. Suomen Hiihtokeskusyhdistys palkitsi Pyhän vuoden 2017 hiihtokeskuksena. Ruka sai saman palkinnon vuonna 2004. Maailmanlaajuisessa World Ski Awards -kilpailussa Ruka on palkittu neljästi Suomen parhaana hiihtokeskuksena.

Yrityksellä on pohjoisessa kaksi komeaa matkailukeskusta, Kuusamossa, Pohjois-Pohjanmaalla toimiva Ruka ja Lapissa, Pelkosenniemen ja Kemijärven rajalla oleva Pyhä. Rukalla on 350 ja Pyhällä noin 100 huoneistoa. Vuonna 2018 valmistuu 30 uutta huvilaa. SOL hoitaa kaikkien huoneistojen siivoukset, kuten myös uudet valmistuvat huoneistot.

– Aloitimme yhteistyön jo 2005, eli heti kun kohteet avattiin. Olemme keskittäneet siitä asti kaiken siivoustoiminnan SOLille ja viime syksystä lähtien he ovat hoitaneet myös kiinteistöpalvelua kohteissamme.

Sopimus kattaa 24/7-päivystyksen ja kaikki muut kiinteistöpalvelujen työt paitsi konelumityöt.

– Meidät on vakuuttanut SOLin tekemisen taso, olemme olleet koko ajan samalla aallonpituudella.

– Heillä on erittäin sitoutuneita työntekijöitä ja me kaikki pyrimme siihen, että asiakkaamme ovat tyytyväisiä.

Toiminnassa tärkeitä asioita ovat luotettavuus, yhteistyö sekä yrittäjyys.

– Meillä on sitoutunutta henkilöstöä töissä, ja he ovat ylpeitä työstään. Ongelmatilanteisiin on löydetty ketterästi ratkaisuja, vaikka toimintakenttä muuttuu koko ajan ja SOL on pystynyt reagoimaan muutoksiin nopeasti.

– Viime talvi oli meille huippukausi, josta kiitos kuuluu koko tekijätasolle, huikeata työtä myös SOLilta, Kaisa Sirniö kiittää.

sol_ruka1

Palveluvastaavat Milla Myyryläinen (vas.) ja Tuuli Tupasela ottavat hygienianäytteitä terassin poreammeesta.

Kansainväliset vieraiden osuus kasvaa

Kaisa Sirniö kertoo, että viime kaudella kasvua oli reilusti niin hissilipuissa kuin majoituksessakin.

– Erityisesti kansainvälisten vieraiden määrä kasvoi. Marras-maaliskuussa ulkomaalaisten asiakkaiden määrä kasvoi Lapissa peräti 27 prosenttia ja Kuusamossakin 25 prosenttia.

Suomalaiset ja kansainväliset matkailijat limittyvät pääosan sesongista sopuisasti, sillä lomat sijoittuvat eri maissa eri aikaan.

– Päällekkäisyys näkyy lähinnä vain joulukuussa, jolloin pohjoiseen halajavat niin suomalaiset kuin ulkomaiset matkailijat.

– Siivottavaa riittää jokaiselle viikonpäivälle. Meillä on vapaat vaihtopäivät, eli myymme sekä lyhyitä että pitkiä lomia. Charter-lennoilla tulevat isot ryhmät toki saapuvat yleensä tiettyinä päivinä.

sol_ruka2

Työt hoituvat tiiminä. Ravintola Mura Sushista huolehtivat palveluvastaavat Marita Hannula (vas.) ja Sirpa Kurtti.

Rinneliiketoiminnan ohella Rukakeskus harjoittaa myös majoitus-, vuokraamo- ja myymälätoimintaa.

– Markkinointia tehdään läpi vuoden. Rukan pääkohderyhmä on kotimaiset perheet, kun Pyhällä taas vieraat nauttivat mahdollisimman huimista off-pisteistä.

– Kansainvälisiä vieraitamme, olivatpa he Aasiasta tai Euroopasta, kiinnostaa kaikki talvitekeminen, myös laskettelu. Jopa sveitsiläiset laskettelevat, vaikka heillä on kotimaassaan paljon suurempia rinteitä. Toki osa vieraista tekee laskettelemisen sijasta kaikkea muuta mukavaa lumessa, esimerkiksi hiihtää tai kelkkailee. Se on elämysmatkailua parhaimmillaan, Sirniö kuvailee.

Lue myös: Palvelupäällikkö Anne Määttä - Aina tarvitaan se viimeinen silaus

www.ruka.fi

Teksti: Kari Martiala // Kuvat: Jussi Väätäinen ja Kaisa Sirén

takka_apu

Apua saa vaikka takan sytyttämiseen

Palveluesimies Harri Kihlman kertoo, että kiinteistöpalveluiden startti syksyllä sujui hyvin. – Siirtymistä helpotti se, että saimme omille palkkalistoillemme Rukakeskukselta kokeneen työntekijän ja muutkin ammattilaiset löytyivät paikkakunnalta.

Lue artikkeli

LUE LISÄÄ AIHEESTA

1 2 3 4

half-moon
Liisa Jorosen johtamisopit loivat SOLin menestyksen

Liisa Jorosen johtamisopit loivat SOLin menestyksen

Ihminen haluaa tehdä työnsä mahdollisimman hyvin, ja hänelle on annettava siihen mahdollisuus ilman turhaa byrokratiaa ja kahlitsevia sääntöjä. Liisa Jorosen johdolla 25 vuotta sitten käyttöön otetut johtamisen opit toimivat edelleen SOLin menestyksen peruspilareina.

half-moon
Oikeat kysymykset

Oikeat kysymykset

Toimitusjohtaja Juhapekka Joronen toteaa pääkirjoituksessaan, että SOL oli jo alkuaikoinaan erittäin poikkeava yritys ja edelläkävijä monissa asioissa. 

half-moon
Anu Eronen Sol

Solisevaa kovuutta

Jos et tee hyvää laatua, niin ei sitä pelkällä hymyllä pärjää. – Meidän piti kehittää mittareita niin laatua kuin asiakastyytyväisyyttä varten, jotta voitiin tehdä tulosta, Anu Eronen toteaa.

half-moon
Monimuotoisuus rikastuttaa

Monimuotoisuus rikastuttaa

– Maahanmuuttajat ovat meille voimavara. He tuovat iloa ja rikkautta työyhteisöön, SOLEMOn toimitusjohtaja Peppi Kaira sanoo.

half-moon
SOLin oppivuodet maailmalla

SOLin oppivuodet maailmalla

– Paljon se on ottanut, mutta paljon antanutkin, toteaa Juhapekka Joronen hymyillen ja lisää, että suunta otetaan sinne, missä perheyrityksen arvot toimivat.

half-moon
Aurinkoisuus valloitti meidät

Aurinkoisuus valloitti meidät

– Meillä oli punaiset kassit, joissa säilyttää tavaroitaan ja istumapaikan sai valita vapaasti. Sihteerejä ei palkattu ja taloushallinto vastasi suoraan toimitusjohtajalle. Täällä laukkasi vieraita tätä menoa ihmettelemässä, Anu Eronen kertoo.