etusiulle artikkeli

JAA

Puolitoista miljoonaa palvelumahdollisuutta

– Jos näin ison kumppanin vaihtaisi muutaman vuoden välein, olisimme liki jatkuvassa murrosvaiheessa, Pertti Mörö sanoo.

SOL25, SIIVOUSPALVELUT

Puolitoista miljoonaa palvelumahdollisuutta

SOL on hoitanut Messukeskuksen siivouksen ja ulkoalueiden hoidon vuodesta 2008. – Sykähdyttävä palvelu on asiakkaan huomioimista yli oman toimenkuvan, halli- ja turvallisuuspäällikkö Pertti Mörö toteaa.

Tietenkin se, että olemme tehneet SOLin kanssa näin pitkään yhteystyötä, johtuu siitä, että odotukset ovat täyttyneet ja ylittyneetkin, halli- ja turvallisuuspäällikkö Pertti Mörö sanoo hymyillen.

SOL saa kumppanina pisteitä ympäristöosaamisestaan.

Hän painottaa pitkien sopimuskausien etuja.

– Ihan teknisesti ajatellen se mahdollistaa sen, että voidaan keskittyä toiminnan nostamiseen aivan uudelle tasolle eikä puutteiden sammuttamiseen palokuntamaisesti.

– Jos näin ison kumppanin vaihtaisi muutaman vuoden välein, olisimme liki jatkuvassa murrosvaiheessa. Ensin uudelta toimijalta kuluisi aikaa tällaisen kohteen muuttuvien olosuhteiden omaksumiseen ja sopimuksen loppupäässä taas oltaisiin epävarmoja jatkuvuudesta, mikä vaikuttaisi varmasti myös työntekijöiden tulevaisuuden uskoon ja voisi saada avainhenkilöt jopa etsimään uutta paikkaa.

Mörö kertoo, että SOLin kanssa kehitystyötä tehdään saumatta ilman katkoja.

– SOL on alansa edistyksellinen yritys, joka kehittää koko ajan uusia menetelmiä ja on tuonut tännekin monia uusia ratkaisuja.

Osaamista vaativat myös erilaiset tarpeet.

– Täällä vierailevat kaiken ikäiset ja tapahtumien kirjo vaihtelee muutaman kymmenen hengen tapaamisista suuriin messuihin. Tuskinpa missään muualla siivouksen kuviot ovat näin erikoiset. Täällä tarvitaan aivan erilaista tekemistä silloin, kun täällä tepsuttelevat lemmikit tai kun on meneillään lääketieteellinen huippukongressi. 

AR_Valas

Lisätty todellisuus 

Messukeskuksen tänä vuonna lanseerattu Augmented Reality -ratkaisu on maailman ensimmäinen kävijän täysin ympäröivä AR-maailma näin laajana toteutuksena. Siinä liitetään tietokonegrafiikalla tuotetut virtuaalikuvat ja -esineet osaksi tapahtuma-ympäristöä. Suurelle yleisölle lisätty todellisuus on tullut tutuksi Pokémon Go -peli-innostuksen myötä.

Lisätyn todellisuuden turvin voit nähdä messuhalleissa 6 ja 7 mitä mielikuvituksellisimpia asioita, osallistua peleihin ja jahdata vaikka jättiläismäistä valasta. AR-maailmassa voit myös etsiä haluamasi osaston, vessat tai ravintolan ja suunnistaa sinne interaktiivisesti, kuten esimerkiksi auton navigaattorilla.

Screenshot_AR-navigation

Tarkkaan suunnitellen

Tapahtumavuoden suunnittelu starttaa edellisen toimintavuoden kesällä.

– Käymme silloin asiat läpi niin, että muodostuu kuva tulevasta kaudesta ja sen erityispiirteistä. Muutamaa kuukautta ennen tapahtumaa tehdään sitten tarkat suunnitelmat ja SOLilaiset pääsevät tekemään henkilöstösuunnitelmia ja laskemaan paikallaoloaikoja. Itse tapahtuman aikana yleensä aamuisin katsotaan, mitä päivä tuo tullessaan, Pertti Mörö kertoo.

Eikä yksikään tapahtuma ei ole valmis, ennen kuin palautepalaveri on pidetty.

– Otamme opiksi kaikista niistä ja kirjaamme ylös parannettavat asiat, jotta osaamme toimia toisin, sitten kun vastaava tilaisuus on tulossa.

Asiakaspalautetta Messukeskus kerää ahkerasti sekä kävijöiltä että näytteilleasettajilta 

– Myös SOL lähettää oman kyselynsä näytteilleasettajillemme säännöllisin väliajoin.

Noin puolentoista kuukauden välein kokoontuu ohjausryhmä, johon kuuluu Messukeskuksen ja SOLin vastuuhenkilöitä.

– Katsomme silloin, miten kullakin jaksolla on onnistuttu ja käsittelemme erilaisia kehityshankkeita.

Kerran vuodessa kokoontuu laajempi kehitysfoorumi.

– On hienoa, että myös molempien yritysten johto osallistuu tähän kehitysfoorumiin. Näin pääsemme taas hyvillä mielin seuraavaan kauteen.

SOLilaiset osallistuvat myös Messukeskuksen omiin henkilöstövalmennuksiin muutaman kerran vuodessa. Näissä käydään läpi yhtiön toimintaa, tapahtumia ja asiakaspalautetta.

– Tietenkin he ovat SOLilaisia, mutta haluamme että he ovat myös messukeskuslaisia. Hehän ovat meidän eturivin asiakaspalvelijoita, jotka tekevät töitä asiakkaidemme keskellä.

sol_miehet_poseeraa

Messukeskuksen tiimiläisiä. Palveluvastaava Linsheng Wang (vas.), palveluohjaaja Juha-Pekka Torniainen ja palveluvastaava Subash Lamichhane.

Sykähdyttävää palvelua

Pertti Mörö on laskenut, että vuosittain on tarjolla puolitoistamiljoonaa palvelumahdollisuutta.

– Siinä ovat mukana kaikki täällä kävijät näyttelyvieraista rakentajiin ja haluamme, että kaikki lähtevät tyytyväisinä.

– Olipa meillä kuka tahansa missä tahansa työtehtävässä, tarkoituksena on tuottaa sykähdyttävää palvelua. Meillä on siihen aivan omat kaikille tutut työkalut ja meiltä voi myös saada sykähdyttävän palvelun työtodistuksen. Niitä annetaan myös SOLilaisille, vaikka heidän omat esimiehensä kiittävätkin heitä varmaan erikseen.

Mörö tarkentaa sykähdyttävän palvelun määritelmää.

– Se on asiakkaan huomioimista yli oman toimenkuvan. Meillä kukaan ei sano, että tämä ei kuulu minulle. 

– Hymyileminen ja tervehtiminen ovat ihan perusjuttuja ja avuksi saa mennä pyytämättäkin. Jos asiakas näyttää empivän, kysytään, voinko olla avuksi? Kaikki opastavat, ja ohjaavat eteenpäin, jos eivät itse tiedä vastausta.

Toisinaan tarvitaan myös kekseliäisyyttä.

– Esimerkiksi eräissä iltajuhlissa, asiakkaamme vieraalta lähti korko kengästä, ja se paikattiin rakennusteipillä takaisin tanssikuntoon ja juhlat jatkuivat.

Kestävää kehitystä

Messukeskus panostaa ympäristöystävällisyyteen.

– Se on meille tärkeä arvo, Pertti Mörö toteaa.

– Olemme aika suuri energiankuluttaja ja yritämme hillitä kulutusta monin tavoin. Esimerkiksi uusin hallimme lämpiää suureksi osaksi maalämmöllä. Meillä on myös valtava määrä valaisimia ja kun uusimme niitä, vaihdamme ne energiatehokkaampiin.

Tapahtumien jälkeisestä ylijäämämateriaalista päätyy kaatopaikalle enää vain kaksi prosenttia.

– Saamme siis melkein kaiken kierrätettyä. Yritämme myös suosia julkista liikennettä, tännehän pääsee helposti bussilla, junalla ja ratikalla.

SOL saa kumppanina pisteitä ympäristöosaamisestaan.

– He suhtautuvat näihin asioihin yhtä vakavasti kuin me ja asettavat omassa kehitystoiminnassaan ympäristöarvot korkealle. He käyttävät Joutsenmerkittyjä pesuaineita, kehittävät omia prosessejaan ja tekevät kaikki hankintansa elinkaariajattelua käyttäen.

Messut muuttuvat

Suomen Messut aloitti toimintansa jo 1919.

– Kohta täytetään siis sata vuotta. Ensimmäisten messujen aikoina kävijöitä oli jopa 120 000. Siihen aikaan presidentti saattoi avata messut ja Eino Leino kirjoittaa avajaisrunon.

Digitaalisen viestinnän kasvu ei ole hiivuttanut messutoimintaa. Uusia asiakkaita Messukeskus saa niinkin, että edelliset tilat jäävät tapahtumalle pieniksi.

– Kyllä, se on ihan eri asia, aistia ja kohdata asioita ihan konkreettisesti paikan päällä. Hyvä esimerkki tästä on kirjamessujen kasvaminen yli 80 000 kävijän tapahtumaksi, kuka senkin olisi osannut ennustaa. Kyllä perinteisellä messuilla on paikkansa. 

 – Ja tapahtumat muuttavat muotoaan. Tänä vuonnakin on nähty uusia juttuja muun muassa tanssin suurtapahtuma ja Suomen suurin sisähuvipuisto. Ensi toukokuussa debytoimme musikaaliteatterina, ensi-illassa Mamma Mia! -musikaali.

www.messukeskus.fi

Teksti: Vaula Aunola // Kuvat: Vaula Aunola, Antero Aaltonen, Messukeskus

Poikkeus on sääntö

Messukeskuksessa tekee töitä reilut sata SOLilaista, joista vain kolmella on säännöllinen työaika.

– Poikkeus on täällä pikemminkin sääntö. Töitä tehdään silloin, kun täällä tapahtuu. Joskus talo on täynnä ja toisinaan paikalla on vain muutama sata ihmistä, titteli Juha-Pekka Torniainen toteaa.

– Osa työntekijöistämme on ollut mukana sopimuksen alkuajoista lähtien, ja täällä viihdytään eli vaihtuvuus on varsin vähäistä.

Ammattilaisten rinnalla keikkaa tekevät muun muassa opiskelijat.

– Meillä on esimerkiksi iso ryhmä ulkomaalaisia opiskelijoita tuntityöntekijöinä, mikä on sillä tavallakin hyvä, että monipuolista kielitaitoa riittää palvelemaan kansainvälisiä messuvieraita.

LUE LISÄÄ AIHEESTA

1 2 3 4

half-moon
Liisa Jorosen johtamisopit loivat SOLin menestyksen

Liisa Jorosen johtamisopit loivat SOLin menestyksen

Ihminen haluaa tehdä työnsä mahdollisimman hyvin, ja hänelle on annettava siihen mahdollisuus ilman turhaa byrokratiaa ja kahlitsevia sääntöjä. Liisa Jorosen johdolla 25 vuotta sitten käyttöön otetut johtamisen opit toimivat edelleen SOLin menestyksen peruspilareina.

half-moon
Oikeat kysymykset

Oikeat kysymykset

Toimitusjohtaja Juhapekka Joronen toteaa pääkirjoituksessaan, että SOL oli jo alkuaikoinaan erittäin poikkeava yritys ja edelläkävijä monissa asioissa. 

half-moon
Anu Eronen Sol

Solisevaa kovuutta

Jos et tee hyvää laatua, niin ei sitä pelkällä hymyllä pärjää. – Meidän piti kehittää mittareita niin laatua kuin asiakastyytyväisyyttä varten, jotta voitiin tehdä tulosta, Anu Eronen toteaa.

half-moon
Monimuotoisuus rikastuttaa

Monimuotoisuus rikastuttaa

– Maahanmuuttajat ovat meille voimavara. He tuovat iloa ja rikkautta työyhteisöön, SOLEMOn toimitusjohtaja Peppi Kaira sanoo.

half-moon
SOLin oppivuodet maailmalla

SOLin oppivuodet maailmalla

– Paljon se on ottanut, mutta paljon antanutkin, toteaa Juhapekka Joronen hymyillen ja lisää, että suunta otetaan sinne, missä perheyrityksen arvot toimivat.

half-moon
Aurinkoisuus valloitti meidät

Aurinkoisuus valloitti meidät

– Meillä oli punaiset kassit, joissa säilyttää tavaroitaan ja istumapaikan sai valita vapaasti. Sihteerejä ei palkattu ja taloushallinto vastasi suoraan toimitusjohtajalle. Täällä laukkasi vieraita tätä menoa ihmettelemässä, Anu Eronen kertoo.