etusiulle artikkeli

JAA

Matkailukeidas keskellä Suomea

– Nyt kun SOL siivoaa sekä loma-asunnoissa että hotellissa, siitä syntyy meille selviä etuja, Holiday Club Katinkullan isännöitsijä Ilpo Antikainen toteaa. Vierellä SOLin palveluesimies Minna Meriläinen.

SIIVOUSPALVELUT

Matkailukeidas keskellä Suomea

Vuokatin Holiday Club Katinkulta on Pohjoismaiden monipuolisin lomakohde. Erityisen suosittu se on lapsiperheiden keskuudessa, sillä oman kylpylän ohella ihan lähellä ovat myös Vuokatin kuulut rinteet sekä Angry Birds Activity Park.

SOL on siivonnut jo kymmenkunta vuotta alueen loma-asunnot ja viime vuoden marraskuussa myös kylpylähotelli ja lomahuoneistot tulivat SOLin sopimuksen piiriin.

Meillä pelattiin viime kesänä golfia yli 54 000 kierrosta.

Katinkullassa on peräti 3160 vuodepaikkaa.

– Jos käy nukkumassa yhden yön jokaisessa vuoteessa, aikaa urakkaan kuluu yli kahdeksan vuotta, Holiday Club Katinkullan isännöitsijä Ilpo Antikainen laskee. – Asiakkaat vaihtuvat vuodenaikojen mukaan, mutta lapsiperheet ovat varmasti tyypillisin asiakasryhmä. Kun koulut alkavat, tulevat ne perheet, joiden lapset ovat jo lentäneet pesästä Vuokattiin marjastamaan ja liikkumaan luonnossa, hän sanoo.

Monien aktiviteettien ohella kaikille on tärkeää, että langaton nettiyhteys toimii ongelmitta.

– Jokaisessa lomahuoneistossa on nopea langaton nettiyhteys, ja ruuhkaisena päivänä verkossa voi olla kiinni samanaikaisesti yli 1900 laitetta. Se kertoo jo siitä miten paljon meillä käytetään mobiililaitteita.

Valtaosa Vuokattiin majoittuvista asiakkaista omistaa Holiday Clubin viikko-osakkeen. Monet heistä palaavat omaan loma-asuntoonsa vuodesta toiseen viettämään hyvää lomaa.

– Loma-asuntojen käyttöasteen keskiarvo on 84 prosenttia ja hotellissakin se on 76 prosenttia, eli erittäin hyvä.

Vuoden tärkeimmät kaudet Katinkullassa ovat hiihtolomaviikot, pääsiäinen, heinäkuu sekä syyslomaviikot. Sesongit kertovat siitä, miten monipuolinen kohde Katinkulta on.

– Meillä esimerkiksi pelattiin viime kesänä golfia yli 54 000 kierrosta, eli yli 200 000 ihmistä käveli golf-kentällämme, Antikainen kuvaa alueen suosiota.

Vuokatissa Venäjän raja on lähellä ja vaikka sieltä tuleva matkailijamäärä onkin romahtanut, viime vuonna venäläisiä vieraita oli jo enemmän kuin edellisenä vuonna.

– He ovat suomalaisten tapaan omalla autolla tulevia lapsiperheitä. Mukana on isä, äiti, lapset ja vähintään yksi isovanhempi. Tulevat lomailemaan keskenään, hakevat lunta ja lumisia aktiviteetteja.

Vuokatti onkin lumivarma alue. Ensilumen latu avataan joka vuosi 10.10. klo 10, ja se käynnistää hiihtokauden luonnonlumella. Kausi jatkuu aina Vapun tietämiin, jonka jälkeen rinteet suljetaan.

– Savolaisittain sanottuna; meillä on paljon lunta, mutta se on laajalla alueella, Antikainen naurahtaa.

Katinkulta 9-9683_web640_451px

– Uuden ohjelman avulla siivoojat saavat nopeasti tiedon huoneiden vapautumisesta ja siitä, milloin siivous voidaan aloittaa, palveluesimies Minna Kontio (vas.) ja palveluesimies Minna Meriläinen kertovat.

Hyvää yhteistyötä

Katinkullan kylpylässä käy vuosittain yli 250 000 kävijää.

SOL on siivonnut loma-asunnot 2000-luvun alusta asti ja yhteistyö on sujunut Ilpo Antikaisen mukaan hyvin.

– Nyt kun SOL siivoaa sekä loma-asunnoissa että hotellissa, siitä syntyy meille selviä etuja. Pidämme yhteyttä ja tapaamme sesongin lähestyessä vähintään kerran viikossa, sähköpostia liikutellaan vielä useammin, hän kuvailee.

Viime marraskuussa aloitettu kylpylähotellin huoneiden ja villas-huoneistojen siivous on palveluesimies Minna Kontion mukaan käynnistynyt hyvin.

– Palvelu saatiin nopeasti toimimaan. Marraskuun alussa koulutettiin henkilökuntaa viikon ajan ja kaikki aloittaneet ovat edelleen töissä.

Yhteistyö toimii myös loma-asuntojen ja kylpylä-hotellin välillä. Työntekijöitä siirretään joustavasti kohteesta toiseen, työmäärästä riippuen. Perustyö on molemmissa kohteissa samanlaista, hotellihuone on vain kooltaan pienempi yksikkö kuin perheille tarkoitettu loma-asunto. Yhteispeliä parantaa myös rakenteilla oleva uusi digitaalinen ylläpitojärjestelmä.

– Uuden ohjelman avulla siivoojat saavat nopeasti tiedon huoneiden vapautumisesta ja siitä, milloin siivous voidaan aloittaa. Enää ei tarvitse juosta vastaanottoon tai soitella puhelimella. Saamme myös nopeasti kuitattua, kun huone on siivottu. Ohjelma lisää tiedonkulkua ja parantaa asiakasystävällisyyttä, Kontio kuvailee.

Kun asiakas ilmoittautuu vastaanotossa, hänelle pystytään kertomaan missä vaiheessa huoneen siivous on ja milloin hänelle voidaan luovuttaa huoneen avaimet.

– Odottelemme innolla ohjelman käyttöönottoa. Se on nyt koekäytössä ja tavoitteena on saada se mahdollisimman pian käyttöön koko talossa, Antikainen sanoo.

Vaativa siivouskohde

Hiihtokausi Katinkullassa jatkuu aina vapun tienoille asti.

Katinkullan kylpylä on Antikaisen mukaan melkoinen haaste siivoukselle, sillä siellä käy vuosittain yli 250 000 kävijää.

– Kylpylän lattiapinnoista otetaan säännöllisesti pintapuhtausnäytteet, ja tulosten mukaan lisätään tarpeen vaatiessa siivousta.

Alueen loma-asuntojen siivouksesta vastaava palveluesimies Minna Meriläinen tuntee Katinkullan ja sen eri huoneistot toisestakin näkökulmasta. Hän työskenteli kolme vuotta Katinkullan osakemyynnissä, ennen kuin siirtyi Kajaanin SOL-palveluihin. SOLissa hän ennätti työskennellä Kajaanin Keskussairaalassa palveluohjaajana ja Kajaanin alueella esimiehenä, ennen kuin siirtyi Vuokattiin.

– Olen myynyt Katinkultaa ja huoneistoja asiakkaille, joten tiedän mitä he odottavat ja missä kunnossa huoneiston on oltava, kun asiakas tulee tänne lomalle, Meriläinen kuvailee. Huoneistojen siivoustarpeet vaihtelevat asukkaiden mukaan. Tilaviin loma-asuntoihin saattaa majoittua 2-8 henkilöä ja kotieläimiä.

– Huoneistossa näkyy eri sukupolvien, lapsiperheiden ja koirien jäljet. Se tuo siivoamiseen haastetta, sillä meidän on pysyttävä aikataulussa. Perjantaisin asiakkaat luovuttavat huoneiston klo 10 ja klo 18 mennessä koko alueen täytyy olla valmis. Lauantaisin luovutus on klo 12 ja uudet lomailijat saapuvat jo klo 16. Se on melko tiivis tahti, Meriläinen sanoo.

Perussiivouksen ohella huoneistot vaativat myös muunlaista huoltoa.

– Huoneistoon saatetaan vaihtaa esimerkiksi tekstiilejä; päiväpeittoja ja mattoja, sinne pitää viedä astioita, paistinpannuja ja taloustavaroita. Tähän työhön meillä on kaksi pakettiautoa ja neljä miestä jakelutyössä.

Vaikka siivottavaa ei olisikaan koko ajaksi, Katinkullassa on oltava jatkuva päivystys, jotta asiakkaat saavat tarvitsemansa palvelun.

– Tilanteet muuttuvat ja sattuu ja tapahtuu, joskus saatetaan tarvita lisäsänkyjä, patjoja - tai vaikkapa kokonaan uutta sohvaa, Meriläinen kuvailee.

Kokoaikainen työ ja koulutus motivoivat

Katinkulta on iso alue, joten SOLissa haetaan hyötyjä käyttämällä hyväksi henkilökuntaresurssia. Loma-asunnoissa työskentelee keskimäärin 60-70 henkilöä, huippusesongin aikana vielä vähän enemmän. Hotellia ja villas -huoneistoja hoitaa noin 30 työntekijää. Yhtyeensä alueella työskentelee noin sata SOLilaista.

– Osaavien, ammattitaitoisten työntekijöiden saaminen on aina haasteellista. Me pystymme kuitenkin tarjoamaan työntekijöille useammin kokoaikaista työtä, kuin yleensä alalla. Sen avulla saamme helpommin uusia hyviä työntekijöitä taloon, Meriläinen sanoo.

– Meillä on myös hyvää yhteistyötä Kajaanin Ammattioppilaitoksen kanssa. Siellä on jatkuvasti käynnissä oppisopimuskoulutus, johon pystymme ohjaamaan työntekijän, kun hän on ollut meillä riittävän kauan töissä, ja hänessä on potentiaalia. Tärkeää on myös oma kiinnostus kehittyä ammatissaan.

Oppisopimuskoulutuksessa työtekijä voi valmistua kiinteistöpalvelujen perus- tai  toimitilahuoltajaksi tai suorittaa kiinteistöpalvelujen erikoisammattitutkinnon.

– Koulutus on selkeä etu myös SOLille, koska meillä on asiakaskohteita, joissa asiakas vaatii työntekijöiltä tiettyä koulutusta.

Katinkulta, pool, outside, wintertime_web640_451px

Katinkullassa lämpimistä poreista voi nauttia lumimaisemassakin.

Teksti ja kuvat Kari Martiala

Angry Birds Activity Park

Holiday Club Katinkulta

SOL Siivouspalvelut

LUE LISÄÄ AIHEESTA

1 2 3 4 5 6 7 ... 11 »

half-moon
Klaidis Ahvenainen opiskeli esimieheksi

Klaidis Ahvenainen opiskeli esimieheksi

Palveluesimies Klaidis Ahvenaisen toi Suomeen rakkaus ja samalla ravintola-ala vaihtui siivoukseen. Nykyään hän toimii Silja Linen tiimin esimiehenä.

half-moon
Aina tarvitaan se viimeinen silaus

Aina tarvitaan se viimeinen silaus

Palvelupäällikkö Anne Määttä on pyörittänyt Rukakeskuksen siivoustoimintaa sopimuksen alusta alkaen. Määttä on kuusamolainen, ja niin ovat monet muutkin SOLin palkkalistoilla Rukalla ja Kuusamossa olevat.

half-moon
Puolitoista miljoonaa palvelumahdollisuutta

Puolitoista miljoonaa palvelumahdollisuutta

SOL on hoitanut Messukeskuksen siivouksen ja ulkoalueiden hoidon vuodesta 2008. – Sykähdyttävä palvelu on asiakkaan huomioimista yli oman toimenkuvan, halli- ja turvallisuuspäällikkö Pertti Mörö toteaa.

half-moon
Pohjois-Karjalan lempeä jättiläinen

Pohjois-Karjalan lempeä jättiläinen

SOL on tehnyt yhteistyötä Pohjois-Karjalan Osuuskaupan kanssa jo yli 15 vuoden ajan huolehtimalla siisteydestä myymälöissä, ravintoloissa ja ABC-liikenneasemilla. Eri kohteissa työskentelee yli 60 SOLilaista.

half-moon
Heinon Tukku Jari Korhonen

Yhteistyö käynnistyi suunnitteluvaiheessa

Heinon Tukku avasi Kuopioon Suomessa ainutlaatuisen kalan ja hevi-tuotteiden toimitustukun ja tuotantolaitoksen. SOL oli jo suunnitteluvaiheessa mukana projektissa.

half-moon
Iloinen veikko Cornwallista

Iloinen veikko Cornwallista

Englantilainen Andrew Saxe-Coburg vaihtoi Cronwallin maisemat ja puutarhanhoidon Joensuuhun. Nyt hän tekee öisin prosessisiivousta Valion Joensuun tehtaalla. – Olen ylpeä työstäni ja pidän vuodenaikojen vaihtelusta.