etusiulle artikkeli

JAA

Telakalla jokainen päivä on erilainen

SOL tiimiläisiä Turun telakalla. Edessä Taina Siivonen.
Toinen rivi vasemmalta: Amrit Regmi, Ashish Shrestha, Max van Oosterhout ja Jari Korjus.
Kolmas rivi vasemmalta: Heikki Aromaa (Meyer), Saana Raessuo, Viivika Öbenik, Outi Miettinen ja Teija Järvinen
Neljäs rivi vasemmalta: Liisa Raudsepp, Vappu Kalliomäki.
Viides rivi vasemmalta: Jurre van der Mije ja Anton Tervo.
Kaikki SOLilaiset eivät päässeet kuvaan mukaan.

SIIVOUSPALVELUT

Telakalla jokainen päivä on erilainen

Meyerin Turun telakka on mielenkiintoinen työmaa, jossa eletään laivojen valmistumisvaiheiden mukana. SOL on huolehtinut telakan siivouksesta jo 11 vuoden ajan.

Täällä sananmukaisesti ”kuljetaan laivan perässä”, Meyer Turku Oy:n työnjohtaja Heikki Aromaa naurahtaa.
Hänellä on pitkä työkokemus telakkateollisuudesta, vaikka välillä kuluikin 12 vuotta muun alan työtehtävissä. Telakalle Aromaa palasi viime kesäkuussa.

Vuodessa matkamittariin voi kertyä 2 000 kilometriä.

SOL on siivonnut Turun telakalla jo 11 vuoden ajan. Telakan omistaja on vuosien varrella vaihtunut ja työmääräkin sen myötä muuttunut, mutta nyt eletään Meyer Turku Oy:n myötä positiivista kasvun ja laajenemisen aikaa.

Telakan siivoussopimus kattaa tuotantotiloja, terveysaseman, varaston, parakkeja, toimistoja, pukutiloja sekä tauko- ja wc-tiloja eri puolella laajaa telakka-aluetta. Lisäksi tehdään viikoittain erikokoisia tilaustöitä.

– Telakka-alue on laaja, joten siivouskohteeseen löytäminen voi olla jo haaste sinänsä. Siivoustoiminta on myös erittäin monipuolista. Täällä näkyvät kaikki teollisuus- ja konttorisiivouksen tunnusmerkit, Aromaa kuvailee.

meyer2

– Arvostamme sitä, miten SOL kouluttaa työntekijöitään, Turun Meyerin työnjohtaja Heikki Aromaa sanoo. Vierellä SOLin palvelupäällikkö Saana Raessuo.

Esimerkiksi sosiaalitiloja on hajallaan isolla alueella, joten niin telakan oma väki, kuin SOLin palveluvastaavatkin käyttävät siirtymiseen polkupyöriä.

– Mittasin aikaisemmin telakalla työskennellessäni, että vuoden mittaan polkupyöräni matkamittariin tuli noin 2 000 kilometriä. Kun siivouskohteiden välillä voi olla matkaa 500 metriä, siirtymiseen kuluu paljon aikaa kävellen.

– Talvikäytössä telakan pyörissä on nastarenkaat, sillä meillä panostetaan liukkauden torjuntaan. Työturvallisuus onkin meillä ykkösasia. Alueella liikkuu monenlaisia työkoneita ja autoja, joten liikkuminen tapahtuu aina osoitettuja reittejä pitkin.

Toimiva teollisuus­siivouskonsepti

Meyer Turun kohde-esimiehenä työskentelevä Anton Tervo on laatinut telakka-alueelle teollisuussiivouskonseptin yhdessä SOLin kouluttajan Tiina Lehtola-Ruuskan kanssa. Tervo sai SOLin monipalvelutrainee-esimieskoulutuksen päätökseen keväällä 2015 ja suorittaa nyt Kiinteistöpalvelujen erikoisammattitutkintoa, joka päättyy 2016.

meyer3

SOLin kohde-esimiehenä telakalla toimii Anton Tervo.

– Minulla on pitkä työkokemus SOLin palveluksessa, joten olen voinut hyödyntää koulutuksessa myös omaa kokemustani. Pyrimme toiminnassamme kustannustehokkuuteen ja järkevään siivoustyöhön, Tervo kuvailee.

Telakalla arvostetaan sitä, miten SOL kouluttaa työnteon ohessa työntekijöitään. Heitä kehutaan positiivisiksi ja tavoitteellisiksi, sillä he haluavat kouluttautua ja pyrkiä eteenpäin.

– Me olemme tyytyväisiä SOLin toimintaan. Edessä on isoja haasteita, ja telakalla kiireet kasvavat väkimäärän lisääntymisen myötä, Aromaa kiittää.

– Tervon tekemä telakan teollisuussiivouskonsepti on oikeasti tosi hieno kokonaisuus ja ajatuksella tehty. Uuden työntekijän perehdyttämisen kannalta se on hyvä paketti, sillä huomioon on otettu koko telakan alue. Konsepti on lisäksi rakennettu sekä suomen että englannin kielellä.

Tervo kertoo, että SOLin uudet työntekijät osallistuvat myös telakalla järjestettäviin, parin tunnin mittaisiin perehdytyksiin.
– Siellä käydään läpi turvalliset työasut ja alueella liikkumiseen liittyvät määräykset. Telakan turvallisuusmääräykset ovat tiukkoja ja ne on sovittu yhdessä. Jos niitä rikkoo, rangaistuksena on porttikielto alueelle, hän muistuttaa.

Telakka on mieleinen työpaikka

Moni telakalla työskentelevä SOLin palveluvastaava on viihtynyt samassa kohteessa jo pitkään, jopa palvelun käynnistymisestä eli vuodesta 2004 asti.

– Yksi tavoitteistani onkin, että SOLin ihmisistä olisi kiva tulla töihin ja he haluaisivat pysyä täällä. On tärkeää, että palveluvastaavien vaihtuvuus on mahdollisimman pieni, Aromaa korostaa.

Telakka-alueella liikkuessaan Aromaa pyrkiikin tervehtimään ja tapaamaan SOLin väkeä.

– Sillä tavalla tullaan tutuiksi ja koetaan olevamme samaa porukkaa.

SOLin vakituisen henkilökunnan lisäksi telakalla työskentelee projektinomaisissa tehtävissä myös muuta SOLin väkeä. Esimerkiksi valmistuvien laivojen loppusiivousta ovat tehneet SOLin palveluksessa olevat Turun autolauttojen rantasiivoojat. Myös Tervolla on kokemusta rantasiivouksesta, jonka palveluohjaajana hän toimi ennen telakalle tuloaan.

Pyrimme kustannus­tehokkuuteen ja järkevään siivoustyöhön.

Telakalla tehdään myös perussiivousta, kuten vahauksia ja ikkunanpesua.

– Kesän aikana toteutimme alueella laajan suursiivouksen, jolla parannettiin tilojen yleisilmettä pitkään kestäneen supistetun siivoustaajuuden jäljiltä, Tervo kuvailee. Joissakin tiloissa on otettu käyttöön uusia siivousmenetelmiä laadun parantamiseksi.

– Olen tehnyt telakalle ehdotuksia siitä, mitä suursiivouksen yhteydessä kannattaisi tehdä. Ideat on otettu hyvin vastaan, ja olemme päässeet jo toteuttamaankin niitä.
Aromaa sanookin, että SOLille on selvä vahvuus, että he pystyvät joustavasti siirtämään keikkaporukoita telakalle.
– Alueen huoltotehtävistä telakan omat talonmiehet hoitavat kiinteistön- ja ulkoalueiden hoidon.

Yhteydenpito on päivittäistä

Meyer Turun telakan ja SOLin vastaavat henkilöt ovat yhteydessä päivittäin ja kohtaavat vähintään kerran viikossa.

– Saattaa olla, että siivoussopimuksen piiriin tulee uusia asioita, joita käydään yhdessä katsomassa. Esimerkiksi wc-tilojen käyttö on kasvanut rajusti. Annamme myös palautetta ja keskustelemme yhdessä, mitä kohteissa pitää tehdä.

Kun joku telakan väestä antaa negatiivista palautetta, esimerkiksi wc-tilojen hoidosta, Aromaa järjestää yhteistapaamisen, jossa palautteen antaja, palveluvastaava ja hän kohtaavat.

– Näin kaikki kokevat, että heidät otetaan huomioon. Palaute ei jää huomiotta, ja toisaalta siitä on mahdollista keskustella.

– Meillä on selvä haaste siinä, että tilojen käyttäjät eivät välttämättä tiedä, miten usein niitä siivotaan. Monella myös siisteysajattelu on erilainen kotona kuin töissä – vaatimukset ovat täällä aika kovat, Aromaa sanoo.

Hyvää yhteistyötä on tehty myös materiaalihankinnoissa. Telakka ostaa itse wc-paperit, saippuat ja muut tarvittavat materiaalit, mutta SOLin kanssa keskustellaan hankinnoista.

– SOLin väeltä on tullut hyvää palautetta materiaalivalinnoistamme. SOLin ketteryys punnitaan myös silloin, kun heille tulee sairaus- tai muita lomia. Sellaisissakin tilanteissa palvelun pitää toimia hyvin tilaajan kannalta, mutta hyvin he ovat niistä tilanteista selvinneet. 

Teksti: Kari Martiala // Kuvat: Rami Nummelin

SOL Siivouspalvelut

LUE LISÄÄ AIHEESTA

1 2 3 4 5 6 7 ... 11 »

half-moon
Sairaalan kumppanina

Sairaalan kumppanina

SOL huolehtii Tampereen yliopistollisen sairaalan ei-hoidollisten tilojen puhtaudesta. – Hyvään kumppanuuteen kuuluu mielestäni aktiivinen vuoropuhelu, Taysin vastuualuejohtaja Hannele Heino toteaa.

half-moon
Joutsenmerkin arvoista hotellisiivousta

Joutsenmerkin arvoista hotellisiivousta

SOL sai Joutsenmerkin hotellisiivouksen toimialalle ensimmäisenä Suomessa. Arvostetun Pohjoismaisen ympäristömerkinnän hakeminen oli yksi Sitoumus 2050 -ympäristöohjelman lupauksista.

half-moon
Pesula potenssiin kymmenen

Pesula potenssiin kymmenen

Valtakunnallisesti palvelevan SOL Yrityspesulan käytävillä kiiltää pitkä rivi erilaisia pesukoneita ja jälkikäsittelyhallin täyttävät monenlaiset laitteet. Tuhannet tekstiilit puhdistuvat päivittäin ammattilaisten huomassa.

half-moon
Evirassa osataan varautua kaikkeen

Evirassa osataan varautua kaikkeen

– Laboratoriotiloissa vaaditaan erityisosaamista myös SOLilaisilta ja vaikka he ovat toisen yrityksen palkkalistoilla, ovat he olennainen osa meidän tiimiämme, Eviran turvallisuuspäällikkö Kari Paunonen toteaa.

half-moon
Johtajat vaihtoivat duunia

Johtajat vaihtoivat duunia

Original Sokos Hotel Pasilan ja Helsingin Vaakunan johtaja Mika Mustasilta tempaisi syksyllä International Housekeeping viikolla ja tarttui kerroshoitajan hommiin yhdessä Pasilan hotellipäällikkö Jani Hintikan kanssa. – Kerroshoitajat ovat arjen sankareita, joiden työpanos on hotellin menestyksen kannalta aivan ehdoton juttu.

half-moon
Klaidis Ahvenainen opiskeli esimieheksi

Klaidis Ahvenainen opiskeli esimieheksi

Palveluesimies Klaidis Ahvenaisen toi Suomeen rakkaus ja samalla ravintola-ala vaihtui siivoukseen. Nykyään hän toimii Silja Linen tiimin esimiehenä.