etusiulle artikkeli

JAA

Onnea voittajille!

TYÖHYVINVOINTI

Onnea voittajille!

Vuosittaisesta SOLin laatupalkinnosta kisattaessa keskeisimmät kriteerit ovat asiakassuuntautuneisuus, henkilöstön hyvinvointi ja taloudelliset tulokset. Myös loistava kehitys voi tuoda palkinnon.

SOLin Laatupalkintokilpailussa on sarjat palveluesimiehille, palvelupiireille ja myyjille. Lisäksi jaetaan ympäristö- ja työhyvinvointipalkinnot. 

Lue esimiesten tarinat kokonaisuudessaan

– Palkintoja ei välttämättä jaeta parhaan tuloksen perusteella, vaan myös loistava kehitys ja vanhan parantaminen voivat olla palkinnon perusteena. Kisalla haluamme nostaa tuloksentekijöitä ja ruokkia onnistumisten hyvää kierrettä, SOLin kehityspäällikkö Riitta Sirviö kertoo kilpailun periaatteista.

Tänä vuonna kertaa kisaan tuli noin 73 hakemusta, joista SOLin johto valitsi voittajat. Voittajille ja heidän alaisilleen jaetaan rahapalkinnot. Palveluesimiesten sarjassa voiton veivät Vladlen Melechko, Tina Andersson, Kadri Sörmus ja Johanna Flinkman.

tiina

- Vaikka kyseessä on ympäristön etu etsin aina ratkaisuja, jotka helpottavat sekä asiakkaan että meidän elämää, Tina Andersson toteaa.

Tiina puolustaa ympäristöä leijonan lailla

Tina Anderssonille Laatupalkinto tuli yllätyksenä, vaikka kerta ei suinkaan ollut ensimmäinen. Tunnustus hienosta tulosparannuksesta osui hänen kohdalleen jo kolmannen kerran. Piirinsä ympäristövastaavana Tina ajaa intohimoisesti myös ympäristön asiaa.

– Laatukilpailu on kehitystyökalu siinä kuin mikä tahansa muukin. Ja mielestäni hyvä sellainen. Kehitysideoita syntyy jatkuvasti ja kirjaan niitä läppäriin. Pikku hiljaa niistä sitten muodostuu kaikki osallistumiseen tarvittava tieto, ja totta puhuen vähän ylikin.

Vaikka työvuosia SOLilla on kertynyt jo yli kaksi vuosikymmentä, innostunut ote työhön on säilynyt:

– Rakastan näitä ihmisiä, asiakkaat ovat kiinnostavia  ja olen hulluna lukuihin. Siksi on kiva tulla tänne töihin joka  päivä, edelleenkin, Tina tunnustaa.

kadri

”Pay attention to details” - siinä hyvän laadun salaisuus, Kadri Sörmus toteaa.

Tuoreen palveluesimiehen Kadrin huikea startti 

Kadri Sörmus ei ehtinyt toimia vuottakaan palveluesimiehenä, kun hän sai tavoitellun Laatupalkinnon. Kadri aloitti SOLilla nelisen vuotta sitten hotellin kerrossiivoojana ja on mielissään siitä, kuinka hyvin ensimmäinen vuosi esimiehenä on sujunut.

– Tämän vuoden alussa aloitin uutena palveluesimiehenä ja samoin kuin 23 uutta kerroshoitajaa. Siihen nähden on aivan uskomatonta, että saimme näin hyvää tulosta näin nopeasti aikaan, Kadri ihmettelee.

Onnistumisesta Kadri antaa kiitosta tiimilleen ja ohjaajalleen Naila Mussalle sekä myös asiakkaalle: 

– Tämä porukka on ihan loistava, ja asiakas paras mahdollinen. Mitään vastaavaa en ole ennen nähnyt. Saimme asiakkaalta hyvää ja kannustavaa palautetta, mikä motivoi koko tiimiä. 

Kadri aloitti SOLilla nelisen vuotta sitten hotellin kerrossiivoojana ja uskoo positiivisen palautteen voimaan. 

– Tärkeää on myös se, että opimme koko ajan toisiltamme.

johanna

– Minun mottoni on, että kun tiimi toimii, kaikki toimii, Johanna Flinkman toteaa.

Työntekijät ovat Johannan sydämen asiana

Laatupalkinnolla palkittu Johanna Flinkman tunnetaan esimiehenä, joka ottaa työntekijät mukaan päätöksentekoon ja huolehtii aidosti heidän hyvinvoinnistaan. Laatupalkinnon lisäksi hänelle myönnettiin SOL Life -työhyvinvointipalkinto.

Yhdessä 14 hengen tiiminsä kanssa Johanna sai aikaan merkittävän tulosparannuksen kohteessaan. Yksi tärkeimmistä seikoista oli palveluesimiehen tiivis läsnäolo kohteessa. Lisäksi ulkopuolinen konsultti osallistui laatukierroksiin ja raportoi niistä palveluesimiehelle.

– Läsnäoloni ja tiimipalaverit, joihin myös asiakas osallistui sekä konsultin seurantaraportit tekivät näkyväksi pienetkin asiat, joihin oli syytä saada muutosta. Näin pystyin karsimaan tehokkaasti turhia asioita pois, mikä vaikutti tuloksen paranemiseen. Myös laatua, joka oli aiemminkin hyvällä tasolla, saatiin nostettua entisestään, Flinkman kertoo.

Avoimuus merkitsee Flinkmanin tiimissä ennen kaikkea puhumista. Asiat reilusti pöydälle ja puidaan heti tuoreeltaan. Johanna peräänkuuluttaa varhaisen puuttumisen tärkeyttä.

– Haluan pitää omat hyvät työntekijäni, ja onneksi melkein kaikki heistäkin haluavat pitää minut, Johanna naurahtaa.

Vladlen

– Paras hetki oli, kun kerroin porukalleni voitosta ja näin, kuinka ylpeitä he olivat,Vladlen Melechko kuvailee Laatupalkinnon herättämiä tunteita.

Laivasiivouksen Vladlenin teki sen jälleen

Kymmenen vuotta SOLilla, joista kolme palveluesimiehenä toiminut Vladlen Melechko pokkasi Laatupalkinnon jo kolmannen kerran. Tänä vuonna valintaan vaikuttivat entistä paremmalta näyttävät numerot, jotka saatiin aikaan uudella, aikaa säästävällä työnjaolla.

Laivasiivouksessa on omat erityiset haasteensa, joista käytettävissä oleva aika on yksi olennaisimpia. Siksi ajansäästö otettiin tämän kauden päätavoitteeksi.

– Kehitimme yhdessä uusia suunnitelmia, joissa yhdistimme laivan yleisissä tiloissa tehtäviä töitä. Näin löysimme tapoja, jotka vähensivät merkittävästi tarvittavia resursseja, Vladlen kertoo.

Melechko kipparoi kaikkiaan noin sadan hengen työporukkaa. Viking Line on ollut SOLin asiakkaana jo toistakymmentä vuotta. Melechko pohtii, mikä on pitkän asiakassuhteen salaisuus:

– Hyvä yhteistyö ja joustavuus ovat tärkeitä. Uskon, että asiakas arvostaa sitä, että kun tarvitaan jotain erikoista, meiltä löytyy siihen aina apu.

– Seuraavaksi satsataan erikoisprojektien saamiseen. Voisimme hoitaa vaikkapa laivojen erikoismattojen pesun uudella koneellamme.

Vuoden 2017 voittajat

Sarja 1. Vladen Melechko, Tunnustuspalkinto: Anna Paloniemi
Sarja 2. Tina Andersson, Tunnustuspalkinto Johanna Jussila
Sarja 3. Kadri Sörmus, Tunnustuspalkinto: Anne-Mari Antila
Sarja 4. Johanna Flinkman
Tunnustuspalkinnot: Henna Tervaniemi ja Minna Länsimies
Vuoden 2017 Piirin Laatupalkintovoitto: palvelujohtaja Aila Forsströmin piiri
Myynnin laatupalkinto: Kati Varin
Vuoden Ympäristöteko: Päivi Halme,  SOL Life
Työhyvinvointi palkinto: Johanna Flinkman
SOLin luottamusmiesten palkinto: Kati Ojala
Hyvän tuulen lähettiläs: Hannele Bagge
Vuoden palvelupiiri: Lea Laakkosen piiri
Vuoden palvelujohtaja: Lea Laakkonen
Vuoden palveluesimies: Minna Supperi
Vuoden palveluohjaaja: Juha-Pekka Torniainen
Vuoden myyjä: Merja Suurnäkki
Vuoden lisämyyjä: Minna Meriläinen
Vuoden parantaja: Tiina Moisala

LUE LISÄÄ AIHEESTA

1 2 3 4 5

half-moon
Mitä hyvää sinulle kuuluu?

Mitä hyvää sinulle kuuluu?

– Jokaisella on oikeus turvallisiin työolosuhteisiin ja iloiseen työilmapiiriin. Kaikki toimintamme perustuu ihmiseltä ihmiselle -ajatteluun, kuvaa henkilö- ja lakiasiainjohtaja Timo Sairanen

half-moon
Jukka-Pekka Lukkarila

SOL SPONSSI: Vääntäen voittoon

Kädenväännössä EM- ja MM-tason mitaleja pokannut Lumijoella asuva, Oulunsalon Taistoa edustava Jukka-Pekka Lukkarila nappasi tällä kertaa SOLin SPONSSI-apurahan.

half-moon
Pienet teot tuovat iloa työpäiviin

Pienet teot tuovat iloa työpäiviin

Työhyvinvointiin voi jokainen vaikuttaa. Kannustaminen, kiittäminen ja välittäminen tepsivät. SOL Yrityspesulan nuori palvelumyyjä Toomas Sjöman veti työpaikallaan arjen työhyvinvoinnin teemaviikot, jolla saatiin uutta kipinää yhteisiin työpäiviin.

half-moon
Reilun pelin säännöillä

Reilun pelin säännöillä

Luottamusmies Janne Forsman toimii SOLin työntekijöiden päätoimisena edustajana ja neuvottelee työnantajan kanssa monenlaisista asioista. - On itsestään selvää, että kaikkia sopimuksia pyritään noudattamaan.

half-moon
SOL sai työhyvinvointipalkinnon

SOL sai työhyvinvointipalkinnon

SOL sai Terveellinen työ – palkinnon ansioistaan toukokuussa 2017.